Volgens een praktijkonderzoek van de Duitse branchevereniging voor pakketbezorgers BIEK leidt samenwerking bij pakketbezorging niet tot lagere kosten of minder verkeer. BIEK komt tot deze conclusie in hun rapport 'Quantitative Untersuchung der konsolidierten Zustellung auf der letzten Meile' bij twee pakketbezorgers in de steden Neurenberg en München.
BIEK: samenwerking levert niks op
Samenwerking bij pakketbezorging vermindert het aantal bestelwagens in steden en woonwijken weliswaar met ongeveer 10% procent. Maar, de voordelen gaan volgens BIEK verloren door het vereiste inter-depotverkeer tussen de pakketbezorgers. Het leidt uiteindelijk tot meer vervoersbewegingen. Bovendien is het bij samenwerking lastiger om aan de hoge service-eisen van klanten te voldoen door de extra tijd die consolidatie in de sorteercentra vraagt.
Meer productiviteit in pakketketen
Sinds 2002 is het aantal pakjes dat pakketbezorgers in Duitsland bezorgen verdubbeld; gemiddeld was de stijging per jaar 4,4 procent. In die periode is de werkgelegenheid slechts gestegen met 2,5 procent per jaar. Het aantal voertuigkilometers steeg met 1,6 procent per jaar. Tussen 2002 en 2019 is de productiviteit in pakketbezorging verbeterd met 40 procent. Een mooi prestatie.
Toekomstige uitdagingen voor de pakketbezorgers zijn het verbeteren van het aantal ‘first time right’ leveringen, de informatie-uitwisseling bij cross border-zendingen, ruimte op straat en in de wijk voor de bezorging, 50 procent lucht in pakjes en de vele retouren.
Aanpak productiviteit
In plaats van consolidatie stelt BIEK daarom alternatieve concepten voor voor meer productiviteit in pakketbezorging. Ze denken daarbij aan meer ‘real time’ interactie met de ontvangers, route-optimalisatie met dynamische transportplanning, voldoende laad- en losplekken in binnensteden en woonwijken, werkplekleveringen, microhubs met de inzet van lichte elektrische voertuigen, white-label pakketstations, handige afhaalpunten en minder lucht in verpakkingen. Prima plannen waarbij samenwerking tussen pakketbezorgers nog steeds nodig is!
Samenwerking: hard nodig!
Het rapport van BIEK maakt duidelijk dat samenwerking alleen maar resultaten oplevert als de gehele keten van kop tot staart wordt bekeken en niet enkel de 'letzten meile'. Daarbij hoort aandacht voor thema's als address intelligence, standaard GS1 pakketlabels, containerisatie, minder retouren en de uitwisseling van transport- en verkeersdata.
Spannend zijn de kansen die Hyperloop biedt voor het verbinden van centrale Europese distributiecentra met lage handling kosten en weinig veiligheidsvoorraad voor producten met hoge waardedichtheid en verpakkingsdichtheid met een razendsnelle levering in stedelijke gebieden. Dat is een markt voor 40 tot 60 miljard zendingen in Europa in 2025.
Er is nog steeds genoeg te doen in de pakketsector om meer productiviteit te realiseren. Het rapport van BIEK mag daarom geen excuus zijn om niet nog veel meer samen te werken in de pakketsector.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Samenwerking in pakketbezorging? Het levert niks op, toch?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.