Twinkle | Digital Commerce

Brancheorganisaties sturen gezamenlijk een brandbrief aan nieuw kabinet

2024-07-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:20

Consumenten- en ondernemersorganisaties hebben een brief aan het nieuwe kabinet gestuurd, waarin zij gezamenlijk hun zorgen uiten over de handelspraktijken van spelers van buiten de EU die zich op de Europese consument richten.

Zowel de Consumentenbond als Thuiswinkel.org, Modint, Raad Nederlandse Detailhandel, INretail, Techniek Nederland en MVO Nederland ondertekenden de brief.

China op plek twee

Deze nieuwe spelers, met name Aziatische platforms, betreden in rap tempo de Europese markt, onder meer te zien aan de verschuiving in bestedingen door Nederlandse consumenten. In de brief is te lezen dat in Nederland de online bestedingen in China gestegen zijn van 58 miljoen euro in Q1 2023 naar 102 miljoen euro in Q1 2024. Dit is nu al goed voor een derde van alle online bestedingen in China voor 2023. China staat daarmee op de tweede plek van landen waar Nederlandse consumenten buiten Nederland hun online bestellingen doen.

Enorme marketingbudgetten

Verder gaan de organisaties in de brief in op het gebrek aan handhaving waardoor er veel producten op de markt komen waarbij de productveiligheid, privacy en duurzaamheid in het geding zijn en consumenten worden misleid. Bovendien legt oneerlijke concurrentie een dusdanige druk op Europese bedrijven dat het de bestaanszekerheid aantast. Deze nieuwe spelers van Aziatische origine, met enorme marketingbudgetten met als doel zo snel mogelijk zo veel mogelijk consumenten te binden, hebben zich opgewerkt tot de meest bezochte websites.

De organisaties pleiten ervoor dat Europese en nationale regelgeving consequent en vanuit dezelfde principes wordt toegepast op alle bedrijven die zich richten op consumenten in de EU, ongeacht hun herkomst.