Consumenten- en ondernemersorganisaties hebben een brief aan het nieuwe kabinet gestuurd, waarin zij gezamenlijk hun zorgen uiten over de handelspraktijken van spelers van buiten de EU die zich op de Europese consument richten.
Zowel de Consumentenbond als Thuiswinkel.org, Modint, Raad Nederlandse Detailhandel, INretail, Techniek Nederland en MVO Nederland ondertekenden de brief.
China op plek twee
Deze nieuwe spelers, met name Aziatische platforms, betreden in rap tempo de Europese markt, onder meer te zien aan de verschuiving in bestedingen door Nederlandse consumenten. In de brief is te lezen dat in Nederland de online bestedingen in China gestegen zijn van 58 miljoen euro in Q1 2023 naar 102 miljoen euro in Q1 2024. Dit is nu al goed voor een derde van alle online bestedingen in China voor 2023. China staat daarmee op de tweede plek van landen waar Nederlandse consumenten buiten Nederland hun online bestellingen doen.
Enorme marketingbudgetten
Verder gaan de organisaties in de brief in op het gebrek aan handhaving waardoor er veel producten op de markt komen waarbij de productveiligheid, privacy en duurzaamheid in het geding zijn en consumenten worden misleid. Bovendien legt oneerlijke concurrentie een dusdanige druk op Europese bedrijven dat het de bestaanszekerheid aantast. Deze nieuwe spelers van Aziatische origine, met enorme marketingbudgetten met als doel zo snel mogelijk zo veel mogelijk consumenten te binden, hebben zich opgewerkt tot de meest bezochte websites.
De organisaties pleiten ervoor dat Europese en nationale regelgeving consequent en vanuit dezelfde principes wordt toegepast op alle bedrijven die zich richten op consumenten in de EU, ongeacht hun herkomst.
Aziatische origine? Zullen we het beestje gewoon bij de naam noemen? Het gaat om Shein en (vooral) Temu. Mijn voorspelling is dat Temu zich beter aan de regeltjes zal gaan houden (daar zijn ze al druk mee bezig) maar als ze dat doen dan hebben ze al marktaandeel veroverd. Prijzen zullen gaan stijgen maar Temu zal goedkoper blijven dan andere platforms, simpelweg door het factory-to-consumer model. Grote marketingbudgetten worden gefinancieerd door de goede zaken die Pinduoduo doet op de thuismarkt. Meer weten over wat ons te wachten staat. Kijk dan de korte versie van mijn keynote Temu Demystified op Score! in Zürich eens: https://www.chinatalk.nl/video-temu-demystified-keynote-score/
Je reactie op Ed Sander: