Twinkle | Digital Commerce

Adidas wil afgeschrikte dealers betrekken in e-commerce

2018-07-10
1000562
  • 1:25

De aanzwengelende ambities van adidas voor de eigen webwinkel schieten zijn kleinere dealers in het verkeerde keelgat. De schoenretailer verklaart nu retailpartners een helpende hand te reiken door hen te betrekken bij zijn e-commerce activiteiten.

De Duitse schoenleverancier spreekt met regelmaat het voornemen uit een online omzet van vier miljard euro te draaien tegen 2020; eerder was dat nog één miljard euro. De groeiende doelstellingen op e-commerce gebied, mede dankzij de introductie van een eigen mobiele applicatie, drijft een wig tussen adidas en zijn dealers, die zich volgens het Duitse Handelsblatt in de kou gezet voelen na hun hulp bij de opbouw van het online succes.

Betrekken in e-commerce

'In de tweede helft van het groeiplan 'Creating the New' zullen we veel meer betrokken zijn bij de integratie van onze strategische partners in onze e-commerce-activiteiten', belooft verkoopdirecteur Roland Auschel. Concrete plannen zijn er nog niet, maar het is volgens adidas de bedoeling dat dealers meer betrokken worden, bijvoorbeeld door het uitwisselen van klantgegevens.

Mee met de markt

Het afgelopen jaar zag adidas de omzet uit zijn webwinkels met meer dan de helft toenemen tot 1,5 miljard euro. Dat bedraagt echter nog geen tien procent van zijn totale omzet; de schoenverkoper heeft zijn retailpartners daarbij nodig en wil de aanwezige spanningen, onder meer voortvloeiend uit lopende rechtszaken, uit de lucht hebben. Ondertussen timmert concurrent Nike flink aan de weg. Adidas verweert zich onder meer met een 3d-geprinte schoenzool en een logistiek partnerschap met Zalando.

Lees ook:
- 'Klantdata zijn als goud voor adidas’ (08-02-'18)
- 'Adidas: 'Webshop belangrijkste winkel ter wereld' (10-04-'18)