Adidas wil een nieuwe sneaker met 3D-geprinte zool volgend jaar in massaproductie nemen. Daarmee wil het sportbedrijf sneller naar een wereld waar consumenten een volledig gepersonaliseerde schoen betaalbaar kunnen bestellen.
Adidas werkt samen met de Amerikaanse start-up Carbon, dat 3D-geprinte zolen voor schoenen tegen ongeveer dezelfde kosten kan fabriceren als de huidige massaproductiezolen. ‘Dit is een absolute mijlpaal voor de industrie’, aldus een trotse Gerd Manz, hoofd technologische innovatie binnen Adidas, volgens Business of Fashion.
Naar 100.000 exemplaren
Het schoenmerk hoopt nog dit jaar vijfduizend paar ‘Futurecraft 4D’-schoenen met 3D-geprinte zool te kunnen verkopen. Volgend jaar moet dit zijn opgelopen naar 100.000 paar, als Carbon de productietijd van de zolen versnelt van anderhalf uur naar twintig minuten.
Gepersonaliseerd aanbod
Met deze innovatie wil Adidas op termijn ook in zijn winkels gepersonaliseerde zolen maken voor zijn klanten. Momenteel is het voor consumenten al mogelijk om online hun Adidas-sneakers te personaliseren op kleur en patronen. Concurrenten Nike, Under Armour en New Balance experimenteren tevens met 3D-printing, maar maken vanwege de hoge kosten enkel prototypes voor topsporters.
Lees ook:
Hoe kan 3D printing de e-commerce markt veranderen? (10-7-2014)
Mooi om te zien dat grotere merken steeds vaker stappen nemen met 3D printtechnologie. Jullie verwijzen er ook al naar in het artikel van (10-7-2014) "Hoe kan 3D printing de e-commerce markt veranderen?". Ik ben er van overtuigd dat zulke stappen steeds vaker genomen gaan worden.