Volvo gaat al zijn modellen vanaf volgend jaar online aanbieden. Dat heeft sales- en marketingbaas Alain Visser gezegd op een autoconferentie in München. ‘Wij geloven dat digitaal verkopen toekomst heeft. Niet op de laatste plaats is e-commerce ook een image builder.'
Volvo liet al eerder weten toekomst te zien in digitale verkoop van zijn modellen. ‘De grootste revolutie van deze tijd in de auto-industrie vindt niet plaats in de hoofdkantoren van de merken zelf, maar in de huiskamers van de mensen’, verklaarde het bedrijf eind vorig jaar bij de presentatie van de nieuwe mondiale marketingstrategie ‘Volvo Way to Market’.
Minder shows en sponsoring, meer online
De Zweedse autobouwer met Chinese eigenaren zal minder te zien zijn op de grote autoshows en stoppen met de meeste sponsoringactiviteiten. Visser komt over dat laatste onderwerp vooral ‘bullshit’ ter ore, tekende Automobilwoche uit de mond van de Belg op. Alleen de sponsoring van de wereldwijd bekende Volvo Ocean Race blijft gehandhaafd. Het budget dat overblijft wordt gestoken in de ontwikkeling van een premium online aanwezigheid.
Configurator
Volgend jaar moeten alle Volvo-modellen online verkrijgbaar zijn, heeft Visser de ambities nu concreet gemaakt. Er komt een nieuw online platform met veel belevingselementen en een nieuwe configurator, die bezoekers helpt bij het samenstellen van een auto naar hun voorkeuren. ‘We zullen niet starten met een grauwe auto tegen een witte achtergrond waar mensen dan Mickey Mouse velgen op kunnen aanbrengen’, aldus Visser. ‘In plaats daarvan zullen we voertuigen tonen die door onze hoofdontwerper Thomas Ingenlath zijn voorgeconfigureerd.’
Personal touch
Visser benadrukte in München nog maar eens dat dealers een belangrijke rol blijven spelen in de customer journey. De personal touch bij het kopen, afleveren en onderhouden van auto’s zou in Volvo’s streven naar digitaal marktleiderschap onmisbaar zijn.
XC90
Volvo deed al enige ervaring op met e-commerce: het verkocht de ‘First Edition’ van de XC90 exclusief online. De 1.927 beschikbare exemplaren, van rond de negentigduizend euro, waren binnen twee dagen uitverkocht.
Lees ook:
- Nieuwe auto’s: veel klikken weinig kopen (30 december 2014)
- Volvo introduceert contactloze bezorgoptie in auto (20 februari 2014)
De Volvo XC90 neem ik aan?
@Maurice: klopt inderdaad. De tekst is aangepast, merci.