Twinkle | Digital Commerce

Adidas: 'Webshop belangrijkste winkel ter wereld'

2018-04-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:10

Adidas richt alle pijlen op e-commerce. De online omzet moet tegen 2020 verdubbeld zijn naar vier miljard euro; om dat voor elkaar te krijgen, sluit de retailer in sportartikelen een aantal van zijn winkels en neemt tweehonderd digitale specialisten in dienst.

Dat vertelt ceo Kasper Rorsted in een interview met de Financial Times. Onder zijn leiding groeide de webshopomzet afgelopen jaar met 57 procent naar bijna 1,6 miljard euro, zo'n 7,5 procent van de totaalomzet van 21,2 miljard euro. In Nederland bezet adidas de 84e plek in de Twinkle100.

De topman is bereid flink te investeren voor die omzetgroei; sinds zijn aanstelling in 2016 zijn de investeringen bij adidas met veertig procent toegenomen. Ook dit jaar betreffen die zo'n 900 miljoen euro; dat bedrag wordt voornamelijk in e-commerce gestoken.

Eén van de resultaten daarvan is de lancering van de nieuwe app, waarbij personalisatie een belangrijke rol speelt. Rorsted vertelde afgelopen jaar op Dreamforce al over de lancering van de applicatie en de bijbehorende chatbot 'adi bot'. Een jaar geleden kwam adidas met een 3d-geprinte schoenzool. Daarnaast heeft adidas een partnerschap met landgenoot Zalando: samen hebben ze de enkele logistieke schakels gekoppeld.

Lees ook: ‘Klantdata zijn als goud voor adidas’ (08-02-'18)