In het eerste kwartaal van dit jaar zag Hema zijn financiële resultaten verbeteren: het verlies halveerde, de omzet groeide. De verkopen in het online kanaal stegen met 25 procent.
Dat is echter iets minder dan de 31 procent die de warenhuisketen over 2017 boekte en vooral minder dan de stijging in het eerste kwartaal van 2017 (+44 procent) en het tweede kwartaal van dat jaar (+40 procent). 'We gaan door met investeren in e-commerce', zegt ceo Tjeerd Jegen. 'We zijn tevreden over de online omzet die wederom in het eerste kwartaal met dubbele cijfers is gegroeid.'
Minder verlies, meer omzet
De nummer 16 van de Twinkle100 wist in het derde kwartaal van dit jaar de aanhoudende verliezen van de vier jaar ervoor om te buigen naar winstgevendheid. Het verlies van het eerste kwartaal van 2017 (-12,4 miljoen euro) is in dezelfde periode van dit jaar meer dan gehalveerd naar 6 miljoen euro. De genormaliseerde EBITDA groeide met 10,8 procent naar 19,5 miljoen; de totaalomzet bedraagt 291,4 miljoen euro. Hema heeft ondertussen ook zijn oog laten vallen op Dubai.
Internationaal
Opvallend is dat de Nederlandse winkels van Hema de afgelopen periode opnieuw een licht verlies draaiden (-0,3 procent). De buitenlandse vestigingen, waaronder die in België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland, leverden stuk voor stuk winst. Zij dragen inmiddels iets meer dan een kwart van de totaalomzet van het bedrijf bij.
Te koop
Hema staat nog altijd in de etalage. Een overnamedeal door het Belgische Core Equity, al bijna in kannen en kruiken, ketste onlangs af op het laatste moment vanwege het conflict tussen Hema en zijn franchisenemers. Afspraken over de verdeling van e-commerce opbrengsten vormen daarbij een heet hangijzer.
Het totale kwartaalrapport betitelt eigenaar Lion Capital als 'teleurstellend': de verkoop van Hema wordt daarom uitgesteld naar volgend jaar.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Hema’s online omzetgroei loopt terug
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.