De online bestedingen in de detailhandel zijn in het tweede kwartaal van 2025 met 5,6 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee groeit de online omzet sneller dan de fysieke verkoop.
Webshops die uitsluitend online actief zijn – de zogenoemde pure players – realiseerden een omzetgroei van 9,6 procent. Multichannel retailers zagen hun omzet daarentegen nauwelijks groeien: een minimale stijging van 0,1 procent.
De totale detailhandelsomzet nam met 3,3 procent toe, mede door een toename van het verkoopvolume met 1,1 procent.
Binnen de non-foodsector groeide de omzet gemiddeld met 3,5 procent. Vooral recreatiewinkels, drogisterijen en doe-het-zelfzaken deden goede zaken. Daarentegen daalde de omzet bij winkels in consumentenelektronica met 10,6 procent. Ook schoenenwinkels (–1,4 procent) en winkels in overige huishoudartikelen (–3,1 procent) boekten minder omzet.
Ondanks de stijgende omzetten registreerde het CBS meer faillissementen in de detailhandel dan in dezelfde periode vorig jaar.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online omzet steeg 5,6 procent in tweede kwartaal