Het overstappen op een nieuw e-commerce platform vorig jaar heeft zijn vruchten afgeworpen voor Hema. De winkelketen zag zijn online omzet vorig jaar met 31 procent stijgen.
Dat blijkt uit het vandaag gepresenteerde jaarverslag.
Recordomzet
De netto omzet van het bedrijf steeg vorig jaar met 3,5 procent naar zo'n 1,2 miljard euro. Niet eerder behaalde Hema zoveel omzet. Onder de streep ziet het bedrijf echter een verlies van 30,9 miljoen euro. In 2016 was dit nog 26,2 miljoen. Het bedrijf wijt de rode cijfers aan eenmalige lasten zoals herfinanciering en de verkenning van strategische opties. Daaraan spendeerde de retailers 23 miljoen euro.
Benelux
Vooral buiten de Benelux deed Hema het vorig jaar qua omzetgroei goed. In Frankrijk en Duitsland groeide de omzet respectievelijk 20,4 en 23,9 procent. In zijn overige markten, zoals Oostenrijk en Spanje, steeg de omzet met 48,5 procent. In thuismarkt Nederland bleef de omzetgroei steken op 0,8 procent. Hema wil dit jaar zo'n 30 tot 35 winkels openen buiten de Benelux. 'We verwachten het tempo van onze internationale expansie te kunnen versnellen door winkels te openen in bestaande en nieuwe markten', aldus ceo Tjeerd Jegen.
Dubai
De retailer wil dit jaar drie vestigingen in Dubai openen. Later moeten daar nog meer vestigingen verspreid over het Midden-Oosten bijkomen. Hema wil de lokale bevolking, die grote behoefte heeft aan betaalbare producten, bereiken. Het bedrijf is ook van plan om online te gaan in die regio.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ruim een derde meer online omzet voor Hema
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.