Twinkle | Digital Commerce

Stijgende lijn in e-commerce omzet PostNL

2018-05-08
1000562
  • [nieuws]
  • 1:05

Het aandeel e-commerce omzet steeg het afgelopen kwartaal naar 42 procent bij PostNL. De stijgende lijn van dat aandeel zet daarmee voort; in het eerste kwartaal van 2017 was dat percentage nog 34 procent.

De omzet bedroeg 875 miljoen euro, dat is iets meer dan in Q1 2017: 870 miljoen. Onderaan de streep incasseert PostNL het nodige verlies. De winst daalde van 41 miljoen euro in Q1 2017 naar 14 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar.

Ceo Herna Verhagen refereert in een reactie aan de doelstelling van PostNL: '42 procent van onze omzet is nu gerelateerd aan e-commerce. Dit geeft aan dat wij op weg zijn met het realiseren van onze ambitie om in 2020 meer dan 50 procent van onze omzet uit e-commerce te halen.' Zij benadrukt dat PostNL het lagere resultaat had zien aankomen. 'We blijven echter goede voortgang maken met onze transformatie naar dé aanbieder van postale en logistieke diensten in de Benelux.'

Sandd

PostNL-uitdager Sandd gaf vorige maand aan een overname door PostNL te overwegen: 'we zijn voorbereid op alle opties rondom consolidatie' gaf Sandd-topman Ronald van der Laar recent aan in een interview met de Telegraaf. Ook PostNL's topvrouw Herna Verhagen sprak in februari al over een gewenste consolidatie in de postmarkt.