Twinkle | Digital Commerce

PostNL: 38 procent omzet nu gerelateerd aan e-commerce

2018-02-26
1025576
  • 1:53

PostNL zag het aandeel e-commerce gerelateerde inkomsten toenemen van 33 procent eind 2016 tot 38 procent in het laatste kwartaal van vorig jaar. Door grote afkalving van brievenbuspostvolumes kleurde de koers van het bedrijf vanochtend rood.

Voor de beurs open ging presenteerde PostNL zijn kwartaal- en jaarcijfers. Daaruit blijkt onder andere dat het pakketvolume in het laatste kwartaal 20 procent hoger lag dan in hetzelfde kwartaal in 2016. Over het hele jaar genomen werden 17 procent meer pakketten geleverd. De marktleider op de pakketmarkt profiteert van de aanhoudende groei van de online bestedingen, met name op de productmarkt.

Als groeimotoren wijst PostNL onder andere op de sterk gestegen volumes in België en op diensten als same day delivery:

Brievenbuspost

Het volume aan geadresseerde post daalde met 10 procent, zowel in het vierde kwartaal als in heel 2017. Brievenbuspost wordt steeds minder verstuurd en bovendien kreeg PostNL te maken met nieuwe concurrentie op deze markt. Het onderliggende cash bedrijfsresultaat van de onderneming daalde met twintig miljoen euro tot 225 miljoen euro. Voor het lopende jaar wordt een minder resultaat van tussen de 160 en 200 miljoen euro verwacht, ‘door grotere impact regelgeving, sterkere daling postvolume die niet geheel gecompenseerd wordt door kostenbesparingen, extra en snellere investeringen in infrastructuur Pakketten en vertraagd herstel International.’

De koers van PostNL kelderde vanochtend flink. De waardedaling schommelt momenteel rond de 18 procent.

Versnelling transformatie

Onder de kop ‘versnelling transformatie’ laat ceo Herna Verhagen in het cijferbericht optekenen: ‘Wij bevestigen onze strategie die gericht is op het ontsluiten van waarde door het versnellen van onze transformatie. Het feit dat al 38 procent van onze omzet per eind 2017 gerelateerd was aan e-commerce, illustreert dat onze transformatie steeds sneller gaat. Dit gaat gepaard met uitdagingen en kansen.’

‘Meer en sneller investeren’

De kost gaat voor de baat uit, benadrukt de topvrouw. Ze geeft aan dat PostNL ‘meer en sneller’ moet investeren in de capaciteit van de pakketinfrastructuur, zowel in Nederland als België. Dat vereist de onverminderd snel groeiende e-commerce markt volgens Verhagen: ‘Om onze positie als het toonaangevende logistieke e-commerce bedrijf in de Benelux te verstevigen, blijven wij ook ons dienstenpakket verder ontwikkelen, bijvoorbeeld in groeimarkten zoals voeding en gezondheid. Deze extra investeringen zullen ons resultaat op korte termijn afvlakken, maar wij verwachten dat ze daarna gaan bijdragen aan meer winstgevende groei.’