Twinkle | Digital Commerce

Zalando boekt omzetgroei en lanceert AI-gestuurde feed

2025-08-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:49

Kledingplatform Zalando realiseerde in het tweede kwartaal van 2025 groei en winststijging. Na de afronding van de transactie met ABOUT YOU blijft het platform investeren in strategische groeimogelijkheden, met als doel een groter deel van de Europese modemarkt van 450 miljard euro te bedienen.

De resultaten zijn volgens Zalando het gevolg van de strategie om een toonaangevend pan-Europees e-commerce-ecosysteem voor mode en lifestyle te bouwen, gericht op zowel consumenten (B2C) als zakelijke partners (B2B).

Omzetstijging in zowel B2C als B2B

De omzet van Zalando steeg in het tweede kwartaal met 7,3 procent tot 2,8 miljard euro. Het bruto handelsvolume (GMV) groeide met 5 procent naar 4,1 miljard euro. De aangepaste EBIT kwam uit op 186 miljoen euro, een stijging ten opzichte van de 172 miljoen euro een jaar eerder. In het B2C-segment groeide het aantal actieve klanten met 6,1 procent tot 52,9 miljoen. Ook het loyaliteitsprogramma breidde uit naar 17 markten in totaal en telt inmiddels 10 miljoen leden.

AI-gedreven innovatie en B2B-uitbreiding

Zalando introduceerde een nieuwe AI-gestuurde Discovery Feed in Oostenrijk, Zweden, Spanje, Luxemburg, Verenigd Koninkrijk en Tjechië. De gepersonaliseerde contentfeed moet klantbetrokkenheid verhogen en advertentiemogelijkheden verbeteren. ‘In B2C blijft Zalando mode- en lifestyleshoppen herdefiniëren door de klantervaring inspirerender en persoonlijker te maken met onze nieuwe AI-gestuurde discovery feed’, aldus David Schröder, co-CEO van Zalando. ‘Dit versterkt de klantbetrokkenheid en ondersteunt onze reclameactiviteiten.’

In B2B groeide de omzet met 12,2 procent tot 262 miljoen euro, volgens het platform vooral dankzij ZEOS Fulfilment en de lancering van een Shopify-applicatie. De samenwerking met SCAYLE van ABOUT YOU moet het software-ecosysteem verder versterken.

Vooruitzichten voor 2025

Zalando verwacht voor het volledige boekjaar een omzet van 12,1 tot 12,4 miljard euro en een aangepaste EBIT van 550 tot 600 miljoen euro. De focus ligt op verdere schaalvergroting, synergievoordelen en structurele groei.

Zalando en ABOUT YOU kondigden in juli aan dat ze hun strategische fusie hadden afgerond en nu hun gezamenlijke waardecreatieplan uitvoeren, met behoud van de eigen identiteit van beide merken. De transactie zal volgens het platform naar verwachting aanzienlijke waarde op lange termijn genereren, met beoogde synergieën op de EBIT-groep van ongeveer 100 miljoen euro per jaar vanaf 2029.