PostNL en Sandd zijn dichter bij een overname dan ooit: in aanloop naar de 'postdialoog' bevestigt Sandd-topman Van de Laar dat de PostNL-uitdager 'voorbereid is op alle opties rondom consolidatie'.
Dat meldt de Telegraaf op basis van een interview met de ceo en aandeelhouder. Over een week start de 'postdialoog' op initiatief van het ministerie van Economische Zaken, waarbij de toekomst van de postmarkt op de agenda staat; zowel PostNL als Sandd spreken in opmaat daarnaartoe over consolidatie als oplossing voor de al jaren durende krimp en voor de nieuwe eisen rondom het aanstellen van bezorgers in vast dienstverband. Gebeurt dat niet, dan zullen duizenden banen verdwijnen, voorspellen beide vervoerders.
Hetzelfde schuitje
Sandd voerde de afgelopen tijd juist de concurrentiedruk richting PostNL op, onder meer met een eigen postzegelprijs. Een week geleden stapte de vervoerder, die vorig jaar zelf branchegenoot Van Straaten Post overnam, in de pakketmarkt met de nieuwe service Sandd2me.
Toch zitten de bedrijven grotendeels in hetzelfde schuitje. 'Wij hebben hetzelfde probleem als PostNL. De subsitutie van brieven door mail gaat steeds harder. We staat ook open voor consolidatie', aldus Van de Laar. Ook PostNL-topvrouw Herna Verhagen sprak in februari al over gewenste consolidatie in de postmarkt bij de presentatie van de jaarcijfers over 2017. Uit dat overzicht bleek dat e-commerce inmiddels 38 procent van de omzet van het bedrijf levert.
Overheid
Het is niet de eerste keer dat een overname van Sandd door PostNL ter sprake komt: eind 2015 was daar al sprake van, maar destijds strandden die plannen na bezwaar van de overheid. Binnenkort wordt een fusievoorstel opnieuw voorgelegd aan de Tweede Kamer, die een beslissing neemt op basis van advies door staatssecretaris Keijzer en voormalig Corus-topvrouw Marjan Oudeman, die het overlegcircuit voorzit. ING en beurshuis KBC Securities brachten alvast een koopadvies uit.
Ik heb een dikke 9 maanden met Sandd brievenbuspost verstuurd door mijn post bij DPD in te leveren. Dit ging de eerste 3 maanden goed maar de laatste 6 maanden was er iedere week vertraging daar de overdracht van het pakket met brievenbuspost niet goed ging. Als bij PostNL vertraging optreedt, dan heeft de klant het 1 a 2 werkdagen later in huis. Als er bij het Sandd proces vertraging optreedt dan wordt de post 3 werkdagen later geleverd, als je geluk hebt. Voorbeeld: Klant betaald een zending op Woensdag. Deze zending kan aangeboden worden bij DPD/Sandd op vrijdag voor de bezorging op de Dinsdag.
Echter als de overdracht op zaterdag tussen DPD & Sandd niet juist verloopt, wordt je post pas op woensdag meegenomen in het sorteringsproces en heeft de klant zijn bestelling op vrijdag. Dat is 1,5 week na betaling en dat is wel erg lang en niet van deze tijd.
Ik heb hier diverse ontevreden klanten door gekregen en toen echt elke zending vertraging opliep, heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en ben weer terug naar PostNL gegaan.
Persoonlijk denk ik dus dat Sandd eerst het huidige proces goed op de rail moet hebben voordat er iets overgenomen kan worden.
Ik werk zelf bij PostNL en heb 2 leuke wijken. Een paar keer per week krijg ik van inwoners daar verkeerd beaorgde post terug van Sandd of Businesspost. Deze neem ik dan mee en herstel die bij ons zoals we ook verwacht worden te doen. Ook hebben we regelmatig extra partijen van Sandd die zij om de een of andere redenen niet bezorgd krijgen en dan bij ons terecht komen zodat wij die moeten bezorgen. Afgelopen jaar bood Sandd de goedkopere kerstzegel aan, wat veel mensen niet wisten is dat wij midden en eind januari een enorme partij van hen hebben gekregen die wij moesten bezoren omdat zij het niet konden bolwerken. Omdat er dan wel een stempel van PostNL overheen komt op de post van Sandd kreeg PostNL veel kritiek dat er kerstkaarten te laat bezorgd werden terwijl deze veelal van Sandd afkomstig waren. Steeds vaker de laatste maanden krijgen wij dus partijen van Sandd aangeleverd die zij niet bezorgd krijgen zoals bv afgelopen zaterdag konden wij later beginnen omdat er een grote partij belastingbrieven nog geleverd was de avond van te voren die Sandd niet had kunnen bezorgen de dinsdag kf vrijdag van te voren. Ook hebben we meer banken erbij die eerst klant waren bij Sandd en nu weer bij ons zijn. Tuurlijk maakt PostNL ook fouten maar wat ik tegenkom in minn wijken wekelijks van Sandd (ook post tussen deuren steken of als iets niet in bus past voor de deur leggen of op vensterbank waardoor het bij slecht weer door de straat gaat waaien of nat en vies wordt) kan echt niet. Ik heb super contact met de mensen in minn wijken en zij zouden zeker blij zijn als alles weer bij PostNL terug komt. Sandd adverteert met goedkopere zegels etc maar wat mensen dus niet weten omdat Sandd dus niet laat weten dat ze het niet aan kunnen dat er vrijwel wekelijks bij PostNL partijen geleverd worden door Sandd die zij niet kunnen bezorgen!
Ik ben postbezorger bij Sandd en ik geloof je aantijgingen niet. Er zijn regels voor het bezorgen van post. Andersom krijg ik post verkeerd bezorgd door de Post.NL bezorger. We zijn beiden bang onze baan te verliezen en slecht maken van de andere partij helpt niet. In mijn wijk laten zie ik vaak postelastieken liggen die niet door mij zijn verloren. Ik neem ze mee.
Het voordeel van werken bij Sandd is , dat ik zelf de post sorteer en op nummer zet , dus mooie handzame bundels , kleine post voor , grote stukken achter . Persoonlijke kwaliteit dus. Bij PostNl krijg je de post gesorteerd per machine en ben je afhankelijk wie het heeft gezet e.d. Bij PostNL is er een overhead aan managers die uitrekenen hoeveel bundels tegelijk de bezorger kan bestellen.