Twinkle | Digital Commerce

Groeiende pakketdivisie lichtpunt voor PostNL in eerste kwartaal

2025-05-06
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

PostNL zag in het eerste kwartaal de totale omzet dalen van 782 naar 765 miljoen euro. Die daling komt vooral door de postdivisie, waar het volume met 6,9 procent afnam.

De pakketdivisie liet juist een plus zien: de omzet steeg met 3,5 procent en het volume nam met 2 procent toe. Toch kleuren de kwartaalcijfers opnieuw rood. De genormaliseerde EBIT daalde van een verlies van 9 miljoen euro in het eerste kwartaal van vorig jaar naar een verlies van 15 miljoen euro nu.

Voor de rest van het boekjaar blijven de vooruitzichten ongewijzigd, aldus ceo Pim Berendsen. Tegelijkertijd houdt het bedrijf de internationale economische ontwikkelingen scherp in de gaten. ‘De recente ontwikkelingen rond hogere wereldwijde importheffingen leiden tot macro-economische onzekerheid en meer volatiliteit. We zijn flexibel en zullen onze plannen waar nodig aanpassen. Op dit moment is het nog te vroeg voor een duidelijk beeld van de potentiële gevolgen voor de e-commercemarkt, zoals andere routes van Aziatische volumes of afnemende economische groei.’

Positief effect pakketkluizen

Binnen de pakketdivisie noemt Berendsen specifiek de ontwikkeling van out-of-homebezorging als lichtpunt. ‘Het is positief om te zien dat consumenten steeds vaker gebruikmaken van out-of-homeopties, die gemak en flexibiliteit bieden. Deze mogelijkheden, met name bezorging via pakketautomaten, hebben een hoge NPS en leverden een eerste bijdrage aan efficiëntieverbeteringen. Samen met het effect van andere adaptieve maatregelen, zoals het stoppen met bezorging op zondag, hebben we kosten kunnen besparen.’

Ook de prestaties van Spring GDS, het internationale bezorgbedrijf van PostNL, zijn volgens Berendsen positief.