Twinkle | Digital Commerce

De concurrentenbond

2017-05-26
180101

Lang geleden, in een tijd dat alleen studenten en soldaten wisten wat internet was, was de vergelijkingsmarkt woest en ledig. Welk merk auto je moest kopen werd beïnvloed door rijke ooms en grote billboards. Van welk merk je tv moest zijn werd mede bepaald door wereldwijze vrienden en tweeregelige krantenadvertenties. Tenzij je natuurlijk lid was van de Consumentenbond!

De Consumentenbond was de rots in de branding van het marketingeweld van de merken. Leugens werden ontmaskerd ('1 op 20 is eerder 1 op 18') en tekortkomingen aan het licht gebracht ('de N1ZX45h heeft in tegenstelling tot de YW840TY1Q geen standby knop').

En je kon erbij horen! Voor slechts 35 gulden (15,90 euro) per jaar kon jij gewapend met de Consumentengids onder je arm naar verjaardagen van ooms en vrienden. Verweer hadden ze niet want de Consumentenbond was een onafhankelijke autoriteit. De relatie tussen fabrikant en de Consumentenbond liet zich het best vergelijken met die tussen werkgeversorganisatie en FNV. Zakelijk en altijd kritisch. Want de Consumentenbond had vrienden genoeg: in de hoogtijdagen hadden ruim 620.000 mensen toegang tot de onafhankelijke tests. 

En toen?
Aan alle goede dingen komt een eind. De 'consumenten' ontdekten internet en plaatsten hun ervaringen met producten op sites als Vergelijk.nl en Kieskeurig.nl. Andere 'consumenten' lazen dat en vormden hun eigen mening. De rijke oom is vervangen door de site van Autoweek en nieuwe vrienden maak je op de forums van Kieskeurig.nl. En wat doen de fabrikanten? Die adverteren natuurlijk op die sites! Kieskeurig en Autoweek zijn namelijk niet van Sinterklaas maar van Sanoma Media. Het mes snijd overigens aan twee kanten, want als je als prospect op een link klikt, betaalt de ontvangende winkel via de achterdeur een aanbrengpremie. 

Einde
Dat is trouwens helemaal niet erg. De kurk waarop met name Kieskeurig drijft is de review van de consument. En die consument plaatst het alleen als de uitgever zijn reactie niet censureert. De onafhankelijkheid wordt dus gewaarborgd door diezelfde consument. Allemaal heel erg web-3.0-neo-nieuwe-economie-post-informatietijdperk. Einde Consumentenbond, hoera voor Sanoma! <EINDE> *boek dicht*

Best slim, dacht ik. 
Vandaag lees ik op deze site dat de Consumentenbond nog bestaat! En dat niet alleen. Ze gaan samenwerken met Kieskeurig! Na wat handjeklap gaan de twee hun krachten bundelen. Ik vind dat best slim. De Consumentenbond heeft de consumentenboot gemist maar haalt deze alsnog via de achterdeur van Sanoma binnen. Toch? 

Eenzijdig en gekleurd
Maar nee. De Consumentenbond blijkt toch voornamelijk geïnteresseerd te zijn in het verdienmodel van Kieskeurig. De schoorsteen moet toch roken. Die consumentenreviews zijn echter allemaal eenzijdig en gekleurd. Alleen de experts van de bond hebben de wijsheid in pacht en hebben een Stig-mentaliteit ('zij eten marketeers als ontbijt'). Precies datgene wat die arme consument ontbeert, dus die reviews hoeven ze niet en dientengevolge zijn bijna alle producten zonder review. 

Bond te koop
De tijd dat de bond floreerde ligt al ver achter ons. Net als de FNV zichzelf opnieuw moet uitvinden moet ook de Consumentenbond bedenken wat zijn rol gaat zijn in deze eeuw. Als dat echter samenwerkingsverbanden zijn, zoals die met Kieskeurig.nl, denk ik dat zij er goed aan doen om meteen het merk te verkopen aan Sanoma.