Lil.nl maakt voorlopig geen deel uit van de ledenlijst van Thuiswinkel.org. De woonwebwinkel raakte in opspraak na vele klachten van gedupeerde consumenten bij Radar en Thuiswinkel.org.
In de uitzending van Radar gisteravond reageerde mede-eigenaar en voormalig tv-presentator Rob Muntz op de aantijgingen. Klanten van Lil.nl rapporteerden in groten getale bij de waakhond over zeer lange levertijden, slechte klantenservice en het uitblijven van terugbetalingen. Ook meldt Trusted Shops aan het televisieprogramma dat Lil.nl zijn keurmerk ongeloorloofd voert.
'Groeipijn'
Volgens Muntz zijn die problemen te wijten aan een fikse groei van Lil.nl, waardoor onder meer ICT-koppelingen met zijn 280 leveranciers niet in orde zouden zijn en de website daardoor foutieve voorraad- of levertijdinformatie vermeldt bij het productaanbod. De verklaringen van medewerkers en het voeren van het Trusted Shops-keurmerk berusten volgens de mede-eigenaar op onwaarheid.
Verhuizing
Lil.nl, dat in 2010 werd opgericht, voert een assortiment van 280.000 producten op huis-, tuin- en keukengebied. De e-tailer, nummer 160 in de Twinkle100, draaide een omzet van 7,1 miljoen euro over 2016 en houdt kantoor in Zaandam; binnenkort wordt verhuisd naar Assen, wat volgens Muntz tevens een deel van de problemen zal oplossen.
Laatste kans
Volgens Thuiswinkel.org-jurist Ank van Heeringen, die op verzoek van Muntz deelnam aan de uitzending, zijn ook daar vele klachten binnengekomen. De webshop krijgt tijdens de komende schorsingsperiode, die gisteren is ingegaan, de kans het leven te beteren; mocht dat niet het geval zijn, dan verdwijnt de woonwebwinkel permanent uit het ledenbestand van de brancheorganisatie.
Ja, een verhuizing zal t oplossen... belachelijke vertoning gisteren op Radar. Zowel van Lil als thuiswinkel.org Schande voor de branche dit soort partijen. Thuiswinkel, schaam je.
Ook meldt Trusted Shops aan het televisieprogramma dat Lil.nl zijn keurmerk ongeoorloofd voert Opmerkelijk, het zou goed zijn als Trusted Shops zelf begint met het verwijderen van namen van niet Trusted Shops klanten die zij ongeoorloofd op hun ledenlijst plaatsten, zoals Delonghi, Kenwood, Beerwulf, Dille-Kamille en Dyson om er maar eens een paar te noemen.
Inderdaad wel wat verwarrend. Als je op https://www.trustedshops.nl/vinden/?q=lil.nl&stars=0 zie je Lil.nl wel staan, maar het is niet direct duidelijk dat de webwinkel helemaal geen lid (meer) is.
Beste Jan, Bedankt voor uw reactie, we waarderen uw oplettendheid en die van consumenten enorm. Met onze shop search kunnen consumenten controleren of webwinkels betrouwbaar zijn. Wanneer er achter de naam van de webshop een Trusted Shops logo met Certificaat geldig getoond wordt, betekent dit dat de webshop geoorloofd gebruikmaakt van ons keurmerk. Indien consumenten het keurmerk tegenkomen op een webshop, maar er in onze shop search geen geldig certificaat te vinden is, dan verzoeken wij hen om contact met ons op te nemen. Meer informatie hierover is te vinden in onze FAQ - https://www.trustedshops.nl/faq/#keurmerk De webshops die in onze shop search zijn opgenomen hebben zich aangemeld bij Trusted Shops en maken ofwel gebruik van onze reviewmodule, of van het keurmerk, of een combinatie van beiden. Alleen in de laatste twee gevallen wordt er een certificaat toegekend aan de webshop en wordt dit certificaat op de uitgelegde manier weergegeven in de shop search. Van de klanten die u in uw reactie noemde, maakt Dille & Kamille geoorloofd gebruik van ons keurmerk en wordt dit eveneens in onze shop search bevestigd. De andere merken zitten momenteel nog in ons audit proces waarin we evalueren of ze in aanmerking komen om het Trusted Shops keurmerk te mogen voeren, of maken alleen gebruik van de reviewmodule. We hopen u hiermee een volledig en verhelderend antwoord gegeven te hebben. Zo niet, neemt u dan gerust contact met ons op voor meer informatie.
Hartelijke groet, Tim Heinen Trusted Shops
Ank van Thuiswinkel.org melde tijdens de uitzending, dat Thuiswinkel.org ervoor zorgt dat er alleen 100% betrouwbare partijen lid zijn en dat ze ervoor zorgen dat consumenten beschermd zijn. Niets is minder waar. Toen V&D, Macintosh (Dolcis, Manfield, etc), Bas Groep, Dixons, etc. failliet gingen, konden de consumenten fluiten naar hun geld. Het Thuiswinkel waarborg is een schijnveligheid.
Gerbrand, even los van de Thuiswinkel discussie. Toen V&D 1 dag voor Kerst failliet ging in 2015 hebben wij (Klarna --> achteraf betalen) meer dan 20.000 consumenten netjes terugbetaald, de shoppers die met iDeal hadden afgerekend konden inderdaad fluiten naar hun geld. Een waarborg zit hem bij faillisementen dus eerder in de gebruikte betaalmethode dan een logo of keurmerk.
Ben ook al eens opgelicht door een E-shop die ook echt lid was van Thuiswinkel.org. Die laatste ontving wel het lidmaatschapsgeld, maar deed er helemaal niets voor om de betreffende shop (en vooral de ondernemer er achter) te stoppen in het maanden lang oplichten van consumenten zoals ik #schijnveiligheid Wie controleert de werkwijze van Thuiswinkel.org?
Lil.nl maakt zich schuldig aan oplichting en oneerlijke handelspraktijken. Aangifte doen.
Staat nu op de website van lil.nl
"LiL.nl en Designwonen.com vragen faillissement aan"