Er zijn nog steeds webshops die gebruik maken van één vervoerder voor alle bestellingen. Zonde! Hierdoor gebeurt het regelmatig dat een consument thuis moet blijven om een pakketje aan te kunnen nemen. Het kan ook voorkomen dat de consument moet reizen naar een afhaalpunt ver van huis, omdat de vervoerder die door de webshop geselecteerd is toevallig geen afhaalpunt dichtbij de consument heeft zitten. Dit zou nu niet - en al helemaal niet meer anno 2023 - aan de orde moeten zijn. De consument hecht namelijk ontzettend veel waarde aan flexibiliteit en keuzevrijheid in bezorgopties.
De oplossing: een multi-carrier oplossing. Ondanks dat dit veel voordelen biedt, wordt er nog te weinig gebruik van gemaakt. Monta, fulfillmentpartner van meer dan 1500 webshops, legt uit hoe zo’n Universele Check-Out functie het verschil kan maken. Zo kun jij het jaar 2023 nóg beter starten. Laat de bestellingen maar komen!
Reuze veel keuze
Veel consumenten hebben een favoriete vervoerder en/of voorkeur voor een bepaalde bezorglocatie (thuis, een afhaalpunt of pakketkluis). De mogelijkheid om zelf te kunnen kiezen uit verschillende verzendopties wordt dus ook als zeer prettig ervaren door de consument. Edwin van der Ham, CEO Monta: “De impact die het heeft op de consumententevredenheid en dus positieve online reviews wordt vaak onderschat. Het bieden van keuzevrijheid tussen vervoerders werkt conversie-verhogend; uit onze data blijkt dat de conversie gemiddeld met 6.1% toeneemt! Onze plug-in heeft tevens de mogelijkheid om de dichtstbijzijnde afhaalpunten van verschillende vervoerders te tonen op basis van de adresgegevens in één overzicht. Wel zo handig wanneer je niet vaak thuis bent. Consumenten kunnen dan vervolgens een afhaalpunt kiezen op basis van een kaart ongeacht de naam of kleur van de vervoerder.”
Naast dat iedereen wel een voorkeur heeft voor een bepaalde afhaallocatie en/of vervoerder, is het bezorgmoment ook reden voor de consument om wel of niet te bestellen. Heeft de consument een pakketje zo snel mogelijk nodig en geef jij als webshophouder de consument de mogelijkheid om te kiezen voor een vervoerder welke Same-Day Delivery aanbiedt? Grote kans dat de bestelling dan bij jouw webshop wordt gedaan en niet bij de concurrent. En wanneer de bezorging voldoet aan de eisen van de consument, dan heeft dat ook weer impact op de Customer Support afdeling; deze wordt dan minder belast.
Edwin: “Ondanks dat je snelle bezorging wel moet kunnen bieden, is dit zeker niet een eis van iedere consument. Een pilot binnen ons klantenbestand laat zien dat bezorgen binnen 1 werkdag bij een ruime meerderheid van de consumenten helemaal geen noodzaak is. We zijn aan het testen met de zogenaamde Eco-knop. Wanneer de consument hierop klikt, wordt de bestelling niet per se de dag daarna geleverd, maar in één van de opvolgende dagen. De consument geeft hiermee aan dat een iets latere levering geen probleem is. Hierdoor kan er efficiënter en vooral duurzamer te werk worden gegaan, want pakketten kunnen zo worden meer worden opgespaard tot een nieuwe verzending. Minder vrachtwagens kunnen meer pakketten meenemen. Beter voor zowel het milieu als de portemonnee!”
Edwin vervolgt: “We werken ook met vervoerders welke CO2 neutraal pakketten vervoeren. Dat is een must en wordt ook steeds belangrijker gevonden door de consument, gelukkig. Iedere vervoerder heeft zijn eigen voordelen. En het aantal vervoerders blijven we uitbreiden. ”
Instellingen
Het Universele Check-out systeem van Monta kan worden gekoppeld aan een webshop en biedt op dit moment de mogelijkheid om via 15 vervoerders te verzenden. De webshop maakt in eerste instantie een selectie uit deze vervoerders, de consument kan vervolgens binnen die selectie kiezen. Daarnaast kan er per vervoerder worden ingesteld welke verzendopties er aangeboden worden. Zo kan bijvoorbeeld ingesteld worden dat er getekend moet worden bij ontvangst van het pakket of dat er enkel ’s avonds geleverd mag worden. Ten slotte kan er korting gegeven worden op de porto kosten op zendingen vanaf een bepaald bedrag. Toch wordt er vaak gekozen voor gratis bezorging om aan de verwachtingen van de veeleisende consument te kunnen voldoen.
Wereldwijd
De populariteit van internationale bestellingen is flink toegenomen, vooral gedurende het afgelopen jaar. Naast dat er in Nederland online wordt verkocht, wordt er ook steeds meer besteld bij Nederlandse webshops door consumenten over de grens. Edwin: “Mooi om te zien dat dit zo is toegenomen het afgelopen jaar. Let wel: Ieder land heeft andere gebruiken, er zijn andere wensen en ook specifieke vervoerders waarmee rekening gehouden moet worden. Wanneer je als webshop je consumenten ook internationaal een goede kwaliteit levering en snelle bezorging wil kunnen bieden, en gebruik wil maken van voordeligere kosten, dan is het verstandig om met meer dan één vervoerder te verzenden. Bij Monta kunnen we door onze fulfillment services voor meer dan 1500 webshops goede tarieven afspreken met de verschillende vervoerders, wereldwijd. Zo kun je met je webshop de consument altijd de meest geschikte oplossing bieden, waardoor ook internationaal je webshop beter zal scoren.”
De Universele Check Out is dus niet enkel binnen Nederland te gebruiken, maar wereldwijd. Het systeem biedt mogelijkheid om zelf tarieven in te stellen per vervoerder per land.
Wil jij met je webshop punten scoren bij de consument? Zorg voor keuzevrijheid en flexibiliteit en ga voor een multi-carrier strategie!
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Monta
Tekst: Monta Beeld: Monta