De Consumentenbond heeft een samenwerking gesloten met Kieskeurig.nl om het aanbod van productvergelijkingen op zijn website fors uit te breiden. De bond verdient gemiddeld 16 eurocent aan de verwijzingen naar achterliggende webwinkels.
De Consumentenbond biedt voortaan inzicht in de voorraadstatus en prijzen van ongeveer vijfhonderd webwinkels in zeventig populaire productcategorieën.
Totale koopproces
Bart Combée, directeur van de bond, zegt over het pact met Kieskeurig.nl: ‘Wij kiezen voor een samenwerking met Kieskeurig.nl omdat zij net als de Consumentenbond streven naar een betrouwbare en kwalitatieve dienstverlening. Door de handen ineen te slaan, kunnen we dit nog beter vorm geven. Met onze testinformatie, de webwinkelprijs- en verkrijgbaarheidsinformatie van Kieskeurig.nl en de mogelijkheid om een product meteen aan te schaffen, kunnen consumenten nu bij ons terecht voor het totale koopproces.’
Klikvergoeding
In een antwoord op veelgestelde vragen zegt de bond commissie over te houden aan verwijzingen: 'Als je doorklikt naar een webwinkel ontvangt de Consumentenbond een vergoeding. Per doorklik is dat gemiddeld €0,16. Alle inkomsten die de Consumentenbond ontvangt, worden geïnvesteerd in betere dienstverlening voor consumenten en in het bijzonder voor de leden.'
Provisiestructuur
Saillant is dat Combée’s voorganger Felix Cohen enkele jaren geleden nog uitermate kritisch was over vergelijkingssites. ‘Wij (de Consumentenbond, red.) draaien op het geld dat leden betalen en nemen geen geld aan van het bedrijfsleven, zoals vergelijkingssites met hun provisiestructuur wel doen', zei Cohen bij zijn afscheid. 'Ons kan het ook geen bal schelen welk product als beste uit de bus komt in een test of vergelijking.'
Keurmerken
Kieskeurig.nl, onderdeel van Sanoma Media, wijst vandaag op de screening en beoordeling die webshops krijgen voor ze worden aangesloten. 'Op Kieskeurig.nl kan een consument zien wat de kwaliteit van de shop is en wat hij kan en mag verwachten van een webshop', verklaart manager Mireille Bos. 'Daarnaast voeren we met regelmaat bereikbaarheidstesten uit en plegen we testbestellingen. Ook zijn we zeer strikt in fraude en misleiding.'
Geschillencommissie
De Consumentenbond vermeldt op zijn site welke webwinkels het Thuiswinkel Waarborg of het Webshop Keurmerk voeren. Deze keurmerken hebben tweezijdige algemene voorwaarden afgesloten met de Consumentenbond en zijn aangesloten bij de geschillencommissie van de bond. Consumenten kunnen een voortdurend geschil met een van deze keurmerkhouders aan de commissie voorleggen.
Ik ben absoluut een voorstander van dergelijke samenwerkingsverbanden. Onafhankelijke vergelijkingswebsites, zoals bijvoorbeeld kieskeurig.nl of simonlyinternet.nl, kunnen de consument helpen met het maken van de juiste keuze. Het helpen van de consument is uiteraard ook het doel van de Consumentenbond. Geen verrassende zet, wat mij betreft.
Zoals ook aangegeven in mijn Tweet (waar al direct reacties op kwamen) is dit helemaal geen goede zaak voor Nederland.
https://twitter.com/jochemvroom/status/255943767335505921
De Consumentenbond is een oneerlijke concurrent, ontvangt miljoenen aan subsidies en heeft in 2011 verschrikkelijk veel verdiend aan de zogenaamde 'onafhankelijke' vergelijkers. Dit is allemaal een beetje 'geheimzinnig' terug te lezen in het jaarverslag waar ineens een heel positief getal opduikt bij de online earnings. Dit jaar zal dit getal nog veel hoger uitvallen:
- Pagina 57 van het jaarverlslag punt 6.7.4 en pagina 42 bij het punt "overige bedrijfsopbrengsten". Het gaat hier om een stijging van zo'n 2,8 miljoen Euro omzet via dit soort online vergelijkingen. -
Het is een schande dat zo'n commercieel bedrijf als dit aan de ene kant miljoenen subsidie ontvangt en aan de andere kant de concurrentie aangaat met zeer
Degene die hier de klappen gaat vangen? Jawel: de consument.
Tijd voor een Tros Radar, Brandpunt of Kassa om ook deze organisatie eens door te lichten om de consument te beschermen tegen verrijking van dit soort 'onafhankelijke' organisaties die het doel uit het oog verliezen.
Dank voor de verwijzing Jochem. Het laatste jaarverslag van de Consumentenbond is hier (pdf) te vinden.
De 'overige bedrijfsopbrengsten' zijn inderdaad gegroeid van 997.000 euro in 2010 naar 3,85 miljoen euro in 2011. Daarmee wordt het verlies aan contributie (over)gecompenseerd.
Uit het verslag:
6.7.4 Overige bedrijfsopbrengsten
De overige bedrijfsopbrengsten bestaan uit inkomsten door advies bij prijsvergelijkingen (waar onder Energie- en Zorgvergelijking), licentieverkoop en de verhuuropbrengsten van het pand. In 2011 heeft een naverrekening van servicekosten plaatsgevonden over 2009+2010 (53.000).
Dit jaar gaat dit bedrag nog veel hoger uitkomen. Mede doordat ze nu ook de 'energie' in zijn gegaan en andere markten.
Het is ook te makkelijk om zo geld te verdienen.. Wellicht had ik precies hetzelfde gedaan als ik Combée was geweest. Met zo'n naam 'de consumentenbond' ligt het geld bij alle vergelijkingen voor het oprapen. Zodadelijk verdienen ze nog aan een doorverwijzing naar een 'Nikon camera' die het beste uit de test komt.
Eigenlijk zouden de deals met prizewise en kieskeurig open en bloot op tafel moeten liggen, met precies de verschillende verdiensten per partij per jaar. Pas dan zou de consument wakker worden.
Overigens staan in de reacties van dit artikel nog zeer interessante punten: http://www.nrcnext.nl/blog/2011/10/31/consumentenbond-verdient-aan-prijsvergelijken/
Kieskeurig drijft op de ongecontroleerde reviews van consumenten. De Consumentenbond verbindt zich daar nu aan. Daarnaast toont Kieskeurig alleen webshops, geen gewone winkels. En dan ook nog webshops, die aan de commerciele voorwaarden van Kieskeurig willen voldoen.
Door de samenwerking verlaagt de Consumentenbond zich. De autoriteit van de Consumentenbond is historie.
@jochem Je kan het niet eens bent met de wijze waarop de Consumentenbond kijkt naar andere manieren van inkomsten verkrijgen dan alleen via zijn leden. Miljoenen subsidies ontvangen wij echter absoluut niet. Die suggestie geeft een heel verkeerd beeld van onze organisatie. Transparant over de inkomsten zijn wij in elk geval. Ook op onze website staat de informatie over de inkomsten die wij ontvangen voor onze diensten.
Je kan er in elk geval van uitgaan dat die inkomsten die de Consumentenbond ontvangt, worden geïnvesteerd in betere dienstverlening, onderzoeken, campagnes en acties die ten goede komen aan alle consumenten.
@Sandra de Jong: Laten we eerlijk zijn, jij bent zelf persoonlijk als woordvoerster ook niet blij met deze selectieve samenwerkingen die puur 'money driven' zijn. Iets wat de consumentenbond juist al jaren tegen vecht en waar jullie nu ineens voor kiezen. Ik snap dat er geld nodig is omdat niemand meer blaadjes leest en jullie businessmodel onder druk staat. Echter vind ik dat je dan ook conclusies moet trekken aan jullie blijkbaar 'zogenaamde' objectiviteit ook los moet laten.
Ps. Jullie jaarverslag zegt het volgende over subsidies:
"Een aantal grote subsidieprojecten is in 2011 afgerekend" Dat gaat dan toch over subsidie mag ik aannemen? Tevens komt subsidie nog veel vaker terug in het jaarverslag.
En dat dat geld goed wordt besteed moet men maar aannemen, was ook zo bij Buma/Stemra.
@jochem Persoonlijk ken jij mij niet (toch?). Want wat ik zou moeten los laten is toch echt aan mij.
Feitelijkheden is een ander verhaal. Wij ontvangen, in tegenstelling tot jouw bewering, geen miljoenen aan subsidies. Hierover op onze site:
De Consumentenbond ontvangt geen overheidssubsidie.
Toch ontvangt de Consumentenbond incidenteel wel een projectsubsidie van organisaties zoals een ministerie of branchevereniging. Bijvoorbeeld voor het doen van onderzoeken of het onderhandelen over algemene voorwaarden.
Met deze subsidie wordt het werk van de Consumentenbond bekostigd.
Lees ook: Consumentenbond open over inkomsten.
- Dit zijn oa onderzoeken naar besmet kippenvlees of marketing gericht op kinderen en algemene voorwaarden voor diverse branches. Zoals in tekst hierboven staat: incidenteel. Het zijn werkzaamheden waarvan wij hopen dat die alle consumenten ten goede komen. Ook leden van Buma Stemra ;-)
@Sandra de Jong, Je liegt gewoonweg: Jullie ontvangen wel miljoenen subsidies. Als je het jaarverslag erbij pakt van 2009, waar alles nog minder 'subsidie ontwijkend' verwoord wordt dan zie je dat er in 2009 alleen al bij de post 'vooruit ontvangen subsidies' al 1,7M staat. (2011: 818K) De afgelopen 4 jaar kom je eenvoudig op 'miljoenen subsidies'.
Hier de bron:
http://www.consumentenbond.nl/morello-bestanden/336383/jaarverslag__2009_opmaak-4Def.pdf
Jullie zijn daarbij op die pagina helemaal niet open over inkomsten, er staan alleen wat one-liners die wat regeltjes aangeven waar jullie je zelf aan zouden houden. Er wordt niets gezegd over hoeveel er op wat verdient wordt.
Daarbij leuk dat jullie ook goed onderzoek doen, echter gaat het hier over de commerciële online vergelijkingstak die jullie nu aan het optuigen zijn.
@Jochem Vroom Je stelt dat wij miljoenen verdienen als wij subsidie voor een project ontvangen. 'Vooruit ontvangen subsidies' zijn in dit verband projecten die voor de overheid worden uitgevoerd, waarvoor we bijna evenzoveel kosten maken.
In dit verband ging het om twee grote onderzoeken in de zorg. VWS heeft bijgedragen aan onderzoek naar de behandeling van aandoeningen. Voor dit geld hebben wij zelf extra experts ingezet en hebben we de NPCF ingehuurd om aanvullend onderzoek uit te voeren.
Subsidies zijn in ons geval geen bijdrages in onze exploitatie. Het is altijd gekoppeld aan projecten die wij uitvoeren.
Het is zeker goed onderzoek en aangezien jij in je reacties het verband trekt tussen subsidies en onze nieuwe diensten wil ik je ook antwoord geven op je vragen maar aannames en feitelijke onjuistheden voorkomen.
Hoe is de Consumentenbond tot deze commerciele samenwerking gekomen? Zijn andere vergelijkers uitgenodigd en hebben die een eerlijke kans gehad?
Als webwinkel zijnde ben je verplicht om Kieskeurig per klik te betalen. Ook zijn er hoge instapkosten. Dus als je principieel niet adverteert in de vergelijker Kieskeurig dan ben je nergens bij de Consumentenbond?
Ik zie de Consumentenbond nu niet meer als onafhankelijk.
Misschien moet @Jochem Vroom z'n aluminium hoedje uit de kast halen. Sensatiebeluste TV-programma's die in veel gevallen kleine probleempjes helemaal uit hun verband rukken, zijn denk ik wel de laatste partijen die deze zogenaamd louche praktijken van de Consumentenbond zouden moeten beoordelen.
Maar de toon van die programma's sluit wel aan bij de toon van Jochem: Harde stellingen, zonder gedegen onderbouwingen, en niet luisterend naar het (wel goed onderbouwde) weerwoord.
Ik denk dat Jochem vooral graag z'n website wil promoten.
@Sandra, bedankt voor de toelichting over de project-gebaseerde subsidies. Duidelijk verhaal.
Ik lees hierboven :
Met onze testinformatie, de webwinkelprijs- en verkrijgbaarheidsinformatie van Kieskeurig.nl en de mogelijkheid om een product meteen aan te schaffen, kunnen consumenten nu bij ons terecht voor het totale koopproces.
Per doorklik is dat gemiddeld 0,16. Alle inkomsten die de Consumentenbond ontvangt, worden geïnvesteerd in betere dienstverlening voor consumenten en in het bijzonder voor de leden.'
Ik lees :
Kieskeurig.nl, onderdeel van Sanoma Media
ik lees bij wikipedia over SBS6 : De Nederlandse tak is sinds 2011 in handen van Sanoma Media (67%)
ik lees bijTwinkle:
Sanoma Media bundelt andermans kortingen op DealsXL
zie : http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2012/02/sanoma-media-bundelt-andermans-kortingen-op-dealsxl/
16 cent klinkt zo simpeltjes per klik,
maar met zoveel publiciteit en met zoveel bereik kunnen die klikjes onbehoordelijk hoog oplopen en is de Consumentenbond analoog voorgaand gewoon een commerciele partij.
Net zoals die andere 'onbevooroordeelde' vergelijker : Independer, eigendom van Achmea verzekeringen, maar ook voordien al op hun eigen website weergaven 'gewoon aktief te zijn als intermediair = tussenpersoon in verzekeringen' maar een image/beeldmerk van objectief, en omdat journalisten zelden verder kijken dan hun neusje lang is ..... veelvuldig op tv vertoond.
Met dank aan die inspanningen is het relatief makkelijk scoren , zo ook voor de Consumentenbond.
Zeg dan gewoon : wij zijn een commercieel bedrijf geworden.
Waar gaat het over?!
Wij weten allemaal dat Kieskeurig commercieel is...
( afgezien van die "weet ik veel hoeveel" consumenten na, die denken dat Kieskeurig objectief en onafhankelijk is )
Wij weten allemaal dat Consumentenbond commercieel is....
( afgezien van die weet ik veel hoeveel" consumenten na, die denken dat Consumentenbond objectief en onafhankelijk is )
Ik heb op de lagere school snel geleerd:):) dat 1 + 1, 3 is....
Mooi toch...
In principe is er niets mis met een commerciele samenwerking. Is de objectiviteit daarmee in het gedrang? Dat weet ik niet. Niet minder dan dat ze alleen afhankelijk zouden zijn van subsidies of ledengeld. Ook dan is machtsmisbruik mogelijk. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de zaak Exota waarbij Marcel van Dam zijn boekje ver te buiten is gegaan of de onzinnige hype in de jaren 70 over eikenhouten meubelen uit Oisterwijk waar beton in zou zitten (was helemaal niet waar). Dat waren allemaal zaken waarbij consumentenprogramma's vanuit de publieke omroepen zogenaamd het algemeen belang dienden over de rug van deze arme ondernemers.