Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe regels consumentenbescherming platforms van kracht

2020-01-08
1000562
  • 1:20

De Europese Commissie maakte vorig jaar bekend dat er nieuwe regels komen die consumenten beter moeten beschermen als ze een aankoop doen op een online platform. Die regels zijn nu ingegaan.

Volgens de commissie zijn de nieuwe regels, die onderdeel zijn van ‘The New Deal for Consumers’ (PDF), bedoeld om de huidige regels voor consumentenbescherming beter te handhaven en te moderniseren. Concreet betekent dit dat een platform nu duidelijk moet aangeven of een verkoper een particulier of bedrijf is. Ook moet duidelijk zijn of de verkoper zelf verantwoordelijk is voor levering of het afhandelen van retouren.

Daar blijft het niet bij. Marktplaatsen – maar ook prijsvergelijkers – moeten duidelijk de criteria aangeven die worden gebruikt om producten te rangschikken. Dit omdat de meeste klanten naar de bovenste producten op de productpagina kijken. Ook moet het onderscheid tussen een betaalde advertentie en een ‘standaard’ product duidelijk zijn. Daarnaast moet duidelijk worden aangegeven wat de sorteerfuncties zijn. Dus of de zoekresultaten worden bepaald op basis van prijs, productreviews of relevantie. Dit wordt vaak al gedaan, maar blijkbaar niet bij alle aanbieders. Ook verbieden de nieuwe regels een platform nadrukkelijk om nep-recensies te plaatsen of te laten plaatsen. Zodat een consument niet kan worden gemanipuleerd.

Boete

Als de nieuwe regels op grote schaal worden overtreden, kan een bedrijf een boete van 4 procent van de jaaromzet verwachten, stelt Didier Reynders, Europees commissaris van Justitie. ‘Vandaag sturen we een krachtige waarschuwing aan handelaren dat ze zich aan de regels moeten houden. (…) Ik verwelkom deze nieuwe wetgeving, aangezien deze Europese normen voor consumentenbescherming vaststelt.’