De Europese Commissie maakte vorig jaar bekend dat er nieuwe regels komen die consumenten beter moeten beschermen als ze een aankoop doen op een online platform. Die regels zijn nu ingegaan.
Volgens de commissie zijn de nieuwe regels, die onderdeel zijn van ‘The New Deal for Consumers’ (PDF), bedoeld om de huidige regels voor consumentenbescherming beter te handhaven en te moderniseren. Concreet betekent dit dat een platform nu duidelijk moet aangeven of een verkoper een particulier of bedrijf is. Ook moet duidelijk zijn of de verkoper zelf verantwoordelijk is voor levering of het afhandelen van retouren.
Daar blijft het niet bij. Marktplaatsen – maar ook prijsvergelijkers – moeten duidelijk de criteria aangeven die worden gebruikt om producten te rangschikken. Dit omdat de meeste klanten naar de bovenste producten op de productpagina kijken. Ook moet het onderscheid tussen een betaalde advertentie en een ‘standaard’ product duidelijk zijn. Daarnaast moet duidelijk worden aangegeven wat de sorteerfuncties zijn. Dus of de zoekresultaten worden bepaald op basis van prijs, productreviews of relevantie. Dit wordt vaak al gedaan, maar blijkbaar niet bij alle aanbieders. Ook verbieden de nieuwe regels een platform nadrukkelijk om nep-recensies te plaatsen of te laten plaatsen. Zodat een consument niet kan worden gemanipuleerd.
Boete
Als de nieuwe regels op grote schaal worden overtreden, kan een bedrijf een boete van 4 procent van de jaaromzet verwachten, stelt Didier Reynders, Europees commissaris van Justitie. ‘Vandaag sturen we een krachtige waarschuwing aan handelaren dat ze zich aan de regels moeten houden. (…) Ik verwelkom deze nieuwe wetgeving, aangezien deze Europese normen voor consumentenbescherming vaststelt.’
De consument wordt continu gemanipuleerd. Simpel voorbeeld is dat als je bij Fonq.nl iets besteld je bijna nooit een uitnodiging krijgt om een review te schrijven. Een bedrijf met zo'n hoge omzet heeft afgelopen 12 maanden 247 reviews verzameld op hun eigen site onderaan, i.s.m Ekomi, natuurlijk allemaal positief. Kijk je op trustpilot, dan zie je bij Fonq er duizenden van afgelopen jaar, hoofdzakelijk negatief. Het wordt nog mooier als je door Fonq gevraagd wordt om een productreview te plaatsen. geef je 1 ster dan krijg je een bedank pagina en wordt er niets mee gedaan verder, ze vragen niet om een review te schrijven. Geef je 5 sterren, dan wordt je doorgeleid naar een pagina om je review te schrijven, die bij het product geplaatst wordt. Over manipulatie gesproken!!