Zoek eerst informatie op over de aanbieder wanneer je iets koopt via social media. Dat is de boodschap die ACM de consument wil meegeven in een nieuwe campagne over impulsaankopen.
'Op social media word je steeds vaker gericht benaderd door commerciële partijen', licht directeur consumenten van de ACM, Bernadette van Buchem, toe. 'Het blijkt dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen aan bedrijven die ze niet kennen.'
Verkopersgegevens onbekend
Door de opkomst van directe koopopties in met name Facebook en Instagram vormen webwinkels minder vaak een tussenstation, constateert de waakhond. Het zou voor consumenten echter vaak lastig zijn zo'n shoppable advertentie terug te vinden, wat verkopers anoniemer maakt. Wanneer de aankoop niet geleverd wordt of er behoefte is aan klantenservice, zijn gegevens van de verkoper in zo'n geval lastig te achterhalen, stelt ACM.
Checklist
De organisatie biedt consumenten daarbij een hulpmiddel: aan de hand van de Online Shop Check kunnen kopers nalopen of de partij waarmee ze in zee willen gaan, betrouwbaar is. De checklist maakt onderdeel uit van de consumentencampagne.
E-commerce in social media
Facebook en Instagram bouwen ondertussen gestaag door aan de uitbouw van e-commerce functionaliteiten. Instagram maakt het taggen van artikelen in foto's bijvoorbeeld steeds breder beschikbaar voor retailers; Facebook creëerde dit jaar aparte shopomgevingen voor webwinkeliers via een nieuwe vorm van adverteren en maakt maaltijdbestellingen en ticketing bereikbaar via koopknoppen, die ook naar Europa komen. Ook Pinterest startte vorig jaar met een universeel winkelmandje met daarin plek voor buyable pins, een andere manier om gebruikers te laten kopen via het platform.
Enerzijds goed dat hier aandacht aan besteed wordt. Anderzijds moeten we wel opletten dat door zulke publiciteit niet alle MKBers in diskrediet raken.
Als consumenten wantrouwig worden richting online winkelen, dan zullen ze sneller bij de Bols, CoolBlues en Amazons bestellen. Die partijen kennen ze immers. Terwijl het MKB juist de motor achter onze economie is en ook de nodige persoonlijke service kan bieden..
Kortom, laten we niet alleen waarschuwen voor de rotte appels, maar ze ook aanpakken zodat consumenten vertrouwt online kunnen winkelen. Niet alleen bij de grote jongens, maar ook bij de MKBers
De ACM mag ook wel waarschuwen voor zogenaamde webwinkel "keurmerken". Het hele zaakje stinkt. Kom op ACM, doet daar ook wat aan.
Beste Tunis, Ik zie je telkens negatief reageren op webwinkel keurmerken, dat mag. Maar wellicht wil je eens langs komen bij ons op kantoor voor een bak koffie? Dan kun je ons helpen ons zelf te verbeteren en kunnen wij je ook laten zien wat we allemaal al wel doen. Mail ons gerust als je gebruik wilt maken van dit aanbod.
Gr. Marcel
Beste Marcel,
Ik zal je even helpen. Begin eerst maar eens met het schorsen van meer dan de helft van jullie klantenbestand die gewoon NIET voldoen aan de regelgeving. Daarna kom ik heel graag bij je op kantoor om de rest van de problemen aan te kaarten voor jullie zogenaamde "keurmerk" (die op dit moment) totaal geen toevoegde waarde maar meer een misleiding voor de consument. Ik zal ook even een melding gaan bij de autoriteiten (AFM/ACM) en peilen wat zei hier nou van vinden.
Jammer, mocht je je bedenken dan vernemen we het graag.