Twinkle | Digital Commerce

ACM waarschuwt consument voor aankopen via social media

2017-11-23
1000562
  • 1:24

Zoek eerst informatie op over de aanbieder wanneer je iets koopt via social media. Dat is de boodschap die ACM de consument wil meegeven in een nieuwe campagne over impulsaankopen.

'Op social media word je steeds vaker gericht benaderd door commerciële partijen', licht directeur consumenten van de ACM, Bernadette van Buchem, toe. 'Het blijkt dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen aan bedrijven die ze niet kennen.'

Verkopersgegevens onbekend

Door de opkomst van directe koopopties in met name Facebook en Instagram vormen webwinkels minder vaak een tussenstation, constateert de waakhond. Het zou voor consumenten echter vaak lastig zijn zo'n shoppable advertentie terug te vinden, wat verkopers anoniemer maakt. Wanneer de aankoop niet geleverd wordt of er behoefte is aan klantenservice, zijn gegevens van de verkoper in zo'n geval lastig te achterhalen, stelt ACM.

Checklist

De organisatie biedt consumenten daarbij een hulpmiddel: aan de hand van de Online Shop Check kunnen kopers nalopen of de partij waarmee ze in zee willen gaan, betrouwbaar is. De checklist maakt onderdeel uit van de consumentencampagne.

E-commerce in social media

Facebook en Instagram bouwen ondertussen gestaag door aan de uitbouw van e-commerce functionaliteiten. Instagram maakt het taggen van artikelen in foto's bijvoorbeeld steeds breder beschikbaar voor retailers;  Facebook creëerde dit jaar aparte shopomgevingen voor webwinkeliers via een nieuwe vorm van adverteren en maakt maaltijdbestellingen en ticketing bereikbaar via koopknoppen, die ook naar Europa komen. Ook Pinterest startte vorig jaar met een universeel winkelmandje met daarin plek voor buyable pins, een andere manier om gebruikers te laten kopen via het platform.