De Consumentenautoriteit gaat webwinkeliers actief informeren over wetten en regels. ‘We willen ondernemers meer houvast bieden. Daar gaan we hulpmiddelen voor ontwikkelen’, zegt woordvoerster Saskia Bierling.
De Consumentenautoriteit bracht vandaag een tussentijds bericht uit over de vorderingen aan zijn agenda voor dit en komend jaar. Op die agenda staat de aanpak van leverings- en betalingsproblemen bij webshops bovenaan.
Duizend meldingen per maand
Die aandacht lijkt niet overbodig: in het afgelopen halfjaar kwamen bij ConsuWijzer de helft meer meldingen over webwinkels binnen dan in de eerste zes maanden van vorig jaar. Het loket verwerkte een totaal van circa zesduizend klachten en vragen over webwinkels, voor het eerst meer dan het aantal meldingen over fysieke winkels.
Snelle aanpak
De Consumentenautoriteit zegt in zijn update van vandaag dat in het eerste halfjaar vooral is ingezet op een snelle aanpak van webwinkels met veel meldingen over leverings- en betaalingsproblemen: ‘Dit heeft geresulteerd in drie toezeggingen, een openbare waarschuwing en een waarschuwingsbrief.’
Makkelijk checken
Het komende halfjaar zal de nadruk ook worden gelegd op informatievoorziening aan zowel webshops als webshoppers. Bierling: ‘We zijn op dit moment bezig na te denken over hulpmiddelen die we kunnen ontwikkelen voor ondernemers. Ze moeten makkelijk kunnen checken of ze aan de consumentenregels voldoen, bijvoorbeeld op het gebied van informatieverplichtingen, overeenkomsten, bedenktermijnen, algemene voorwaarden en gedragscodes. We willen ondernemers duidelijkheid bieden zonder dat ze daar drie bijbels voor moeten doorlezen.’
Online ShopScan
De Consumentenautoriteit zal binnenkort ook een nieuwe campagne optuigen om consumenten te informeren over veilig kopen op internet. Daaraan voorafgaand zal de Online ShopScan van ConsuWijzer worden aangepast, aldus Bierling.
Lees ook: Wat doet de Consumentenautoriteit eigenlijk?
Bij deze wil ik de consumentenautoriteit nog even een pluimpje geven. Netjes dat ze bij het opstellen van de leidraad voor webwinkels ook de branche organisaties waaronder Stichting WebwinkelKeur betrokken hebben. Deze pro-actieve manier van werken vinden we erg positief.