Twinkle | Digital Commerce

Hema krijgt lachers op de hand met tentgrap

2017-11-09
238190
  • 1:22

Wie op Hema.nl zoekt op het woord ‘tent’, krijgt een damesslip voor grote maten als zoekresultaat. Dat komt door het woordgebruik van een klant in een beoordeling van de slip, aldus Hema. De warenhuisketen heeft de interne zoekfunctionaliteit inmiddels aangepast.

Op Twitter wordt vooral positief gereageerd op het ongewone zoekresultaat op Hema.nl. ‘Echt Hema!’ oordelen veel twitteraars.



Clafoutis
De 'vergissing' doet denken aan een eerder foutje dat het warenhuis veel media-aandacht opleverde: in november vorig jaar, toen Hema 85 jaar bestond, werd op Hema.nl een bosvruchten clafoutis in de aanbieding gedaan. Kosten: 0 euro, waar het 4 euro had moeten zijn. De schrijffout zorgde ervoor dat Hema trending topic werd op Twitter. Onbedoeld, bezweerde de nummer 6 uit de Twinkle100.

Review
De vraag is of Hema de hand heeft gehad in de vergissing van deze week. Rob de Bruyn, SEO-specialist bij iProspect, sluit dat niet uit. Hij constateert op Google+ wel dat een dame uit Overijssel vier keer het woord 'tent' heeft geplaatst in een review over de slip:



De Bruyn stelt dat deze vermeldingen ervoor kunnen zorgen dat de interne zoekmachine van Hema het woord koppelt aan het betreffende product, waardoor het ook in de zoekresultaten terugkomt.

Geen opzet
Hema zelf bevestigt die lezing aan Twinkle: 'Het is absoluut niet met opzet gedaan. Gisteravond zijn er aanpassingen gedaan, waardoor dit in de toekomst niet meer mogelijk is', aldus een woordvoerster. 'Maar het duurt even voor het systeem de wijzigingen pakt.'