Twinkle | Digital Commerce

Helft meer klachten en vragen over webwinkels bij ConsuWijzer

2017-11-11
180101
  • 1:07

ConsuWijzer ontving het afgelopen halfjaar aanmerkelijk meer klachten en vragen over webwinkels dan in dezelfde periode vorig jaar: circa zesduizend versus ongeveer vierduizend. Voor het eerst is het aantal meldingen over webwinkels groter dan dat over fysieke winkels.

Dat meldt ConsuWijzer vanochtend. Het informatieloket voor consumenten spreekt in zijn communicatie van een meldingenaanwas van 25 procent bij webwinkels, maar de groei is groter: liefst 50 procent. Het aantal meldingen (niet per se klachten) over fysieke winkels bleef min of meer stabiel.

Ontwikkleling
De afgelopen zes maanden tekenden webwinkels voor 53 procent van alle binnengekomen meldingen bij ConsuWijzer, fysieke winkels voor de overige 47 procent. In de eerste helft van vorig jaar had een ruime meerderheid van de klachten (57 procent) nog betrekking op wat ConsuWijzer ‘gewone winkels’ noemt. In de eerste helft van 2010 was hun aandeel nog 65 procent.

Meeste meldingen over bezorging
Uit de cijfers blijkt dat het aantal meldingen over webwinkels veel harder groeit dan e-commerce in Nederland, vorig jaar becijferd op 9 procent. De meeste meldingen gingen het afgelopen halfjaar over niet of te laat bezorgde producten (1.300 stuks), over garantie en ondeugdelijke producten en diensten (1.200) en over rekeningen en betalen (500).