Twinkle | Digital Commerce

Laatste bestelmoment voor de kerst?

2017-05-26
180101
  • 2:14

Wie Googelt op ‘Last order date for Christmas’, vindt vele duizenden recente hits. In de UK is het al business as usual dat je als webshop laat weten dat de kerstbomen niet tot in de hemel groeien. In Nederland zien we dit nog maar weinig.

Op de website van House of Fraser zag ik het voor het eerst: uitgebreide informatie over het laatste moment waarop je moet bestellen, wil je je order voor de kerstdagen in huis hebben. Kies je voor een standaard levering naar een Nederlands adres, dan moet je order uiterlijk vandaag om 17.00 uur binnen zijn. Tot aanstaande zondag 18 december 18.00 uur kun je nog een order plaatsen, die dan per express wordt geleverd:



Toys ‘R us
Bij Toys ‘R Us kun je voor UK mainland bestellen tot donderdag 22 december 16:00 uur:



Asos
Asos heeft op zijn website een uitgebreide leveringstabel opgenomen. Voor levering binnen de UK, afhankelijk van het afleverserviceniveau waar je voor kiest. En per land voor internationale standaard levering:



Amazon
Ook Amazon heeft een uitgebreide tabel met Last Order Days opgenomen:



Nauwelijks info in Nederlandse webshops
De Nederlandse online shopper wordt tot nu toe nauwelijks geïnformeerd over het laatste bestelmoment voor de kerst. Uitzondering in de Twinkle100 is Albelli, dat klanten duidelijk informeert dat zondag 18 december 24:00 uur het uiterste moment is, wil je voor kerst je cadeau in huis hebben:



Snapfish.nl
Ook bijvoorbeeld Snapfish.nl geeft per productgroep duidelijke uiterste bestelinformatie:



Overbodige luxe?
Volgens mij wordt het hoog tijd dat Nederlandse webshops het voorbeeld van de Engelstalige webshops gaan volgen. Voor de meeste webshops is de maand december met de Sinterklaas- en kerstpiek een topmaand. Juist in deze periode hebben online kopers behoefte aan informatie om te weten tot welk moment ze hun aankopen moeten doen. Dat geeft vertrouwen en zal online sales zeker   bevorderen. Juist de onzekerheid kan een reden zijn om niet online maar offline te kopen.

Het lijkt allemaal zo logisch, maar waarom vind je deze informatie bij Nederlandse webshops tot nu toe maar sporadisch? Is logistieke betrouwbaarheid in marketing- en sales uitingen nog onvoldoende belangrijk? Geloven we nog steeds in de oneindige capaciteit van fulfilmentprocessen en bezorgdiensten? Zijn webshops bang om een last order date te communiceren, als de concullega dat niet doet? Ik weet het niet, interessant om op deze vragen reacties te krijgen. Ik weet al wel zeker dat e-commerce op dit gebied klantgerichter en professioneler zal worden. Ik hoop in de komende dagen al en anders vast wel in de komende jaren.