Twinkle | Digital Commerce

“Wij zijn de one-stop-shop voor cross-border logistiek in Europa”

2024-06-11
1000562
  • [branded content]
  • 4:41

Bijna alle Nederlandse consumenten shoppen anno 2024 online en met meer dan honderdduizend webwinkels is de vaderlandse e-commercemarkt goed gevuld. Buiten onze landsgrenzen liggen meer mogelijkheden voor online ondernemers. “De echte groei zit in cross-border e-commerce”, weten Thijs Boots en Peter van Keulen van CIRRO E-commerce. Het bedrijf ontzorgt Europese webshops van begin tot eind met cross-border logistiek. “Wij regelen de meest effectieve reis van pakjes. ‘Efficiency for good’ is dan ook onze slogan.”

Boots en Van Keulen hebben ieder veel ervaring in de e-commerce logistiek. Zo waren ze geruime tijd collega’s bij DHL. “Toen ik daar werkte kwam ik in China in aanraking met Jack Peng, de CEO van CIRRO”, vertelt Boots. “Jack begon vijftien jaar geleden met het bouwen van een luchtbrug tussen China aan de ene kant en de EU en de VS aan de andere kant: consolideren, vliegen en inklaren, heel interessant. Met zijn end-to-end oplossing en eigen Boeings ontwikkelde hij een sneller alternatief voor de Chinese posterijen, waarop bedrijven tot die tijd waren aangewezen. Zo werd YunExpress de logistieke motor achter het succes van Shein, Temu en TikTok Shop. Die pakjes zitten van oudsher in ons platform, want feitelijk is CIRRO de Europese propositie van hetzelfde bedrijf.”

End-to-end in Europa

CIRRO E-commerce faciliteert end-to-end logistiek in Europa, benadrukken Vice President Boots en Sales Manager Van Keulen. Wat verstaan ze daar precies onder? Van Keulen neemt een Nederlandse webshop die actief is in Polen – “een hele interessante markt” – als voorbeeld: “Grof gezegd ontvangen we de pakjes eerst in ons sorteercentrum in Amsterdam. Wij kunnen ze ophalen, maar de webshop kan het vervoer naar ons desgewenst ook zelf verzorgen. Na de uitsortering gaan de pakjes met directe linehauls per vrachtwagen naar het land van bestemming. In dit geval is dat Polen, maar het kan bijvoorbeeld ook Italië, Oostenrijk of een Scandinavisch land zijn. In het land van bestemming verzorgen wij de sortering en faciliteren wij ook de last mile met ons partnernetwerk, op basis van de voorkeuren van de klant.”

15 hubs en 100 routes

CIRRO E-commerce beschikt inmiddels over 15 eigen hubs en honderd verschillende logistieke routes in Europa. Boots: “Door dat netwerk gaan meer dan 100 miljoen pakjes, een heel aardig volume, opgebouwd in relatief korte tijd. We pakken het net wat anders aan dan de gevestigde orde. We ontzorgen ondernemers van begin tot eind, waardoor zij zich kunnen concentreren op waar ze goed in zijn, maar we bieden wel flexibiliteit. Dat slaat aan.”

De beste vervoerders

CIRRO E-Commerce geeft online retailers de gelegenheid om per land partners voor de last mile te selecteren, vervolgt Boots. “De grote vervoerders zijn niet overal even aanwezig of even sterk. Wij werken met de beste partijen in de verschillende markten en vaak nog een local hero. Onze klanten kunnen zelf kiezen waar hun voorkeur naar uitgaat, dat kan in het ene land een andere zijn dan in het andere land.” Van Keulen pakt over: “Daarmee kunnen zij inspelen op cultuurverschillen en lokale gebruiken en leveringsbehoeften. Allemaal om de consument zo goed mogelijk bedienen.”

Lage transparante kosten

CIRRO E-commerce zorgt ervoor dat pakjes binnen Europa de meest effectieve reis afleggen, aldus Boots en Van Keulen. Eerstgenoemde: “We zorgen voor kostenbesparing door met domestic labels te werken, bijvoorbeeld van die gewenste vervoerder in Polen. Verder zijn we altijd transparant in onze prijsstelling naar klanten. Zo heffen we nooit toeslagen voor brandstof, tol of wat dan ook. Geen volumeafspraken, geen naheffingen, what you see is what you get.”

Plug and play

CIRRO E-commerce – zusterbedrijf CIRRO Fulfilment kan desgewenst opslag en orderverwerking op zich nemen – heeft niet alleen een groot netwerk van internationale vervoerspartners. Ook zijn er koppelingen met onder meer Sendcloud, Picqer, nShift en Centiro. “Allemaal plug and play”, aldus Boots. “Wij zijn geen machine die regelmatig werk doet, we bieden maatwerk en opties in de hele keten”, benadrukt hij CIRRO’s flexibiliteit nog eens. “We bieden onze klanten ook retouroplossingen via onze hubs in heel Europa en we faciliteren de optie om via marketplaces te verkopen. We kennen de vervoersvoorwaarden per platform en we adviseren waar nodig. Wat dat betreft zijn we ook een consultant.”

Internationale weg naar groei

Marketplaces zijn voor veel online retailers een goede springplank naar andere Europese landen, aldus Van Keulen. “De online bestedingen in Nederland groeien niet of nauwelijks meer, terwijl er in andere Europese landen nog veel onbenut potentieel ligt. Mede dankzij marketplaces groeiden de cross-border bestedingen op het continent vorig jaar met 30 procent en de rek is er nog lang niet uit. Daarbij komt dat de Europese Commissie één interne markt wil creëren, waarin de kostenverschillen tussen nationale en internationale verzending afnemen. Te vergelijken met wat er op de telecommunicatiemarkt is gebeurd.” De weg naar groei is internationaal, wil Van Keulen maar zeggen: “Met onze dienstverlening kunnen webwinkeliers binnen drie tot vier dagen keurig een order afgeleverd krijgen bij een Poolse klant, tegen een concurrerend tarief. Hetzelfde geldt voor andere Europese landen.”

Twinkle100 en Trees for All

Klanten van CIRRO E-commerce verzenden vanaf zo’n twintigduizend pakjes per jaar over de grens, aldus Boots en Van Keulen. Tot de Nederlandse klandizie behoren bekende Twinkle100-namen. De milieu-impact van de bijbehorende internationale vervoersbewegingen wordt gecompenseerd door een CO2-partnership met Trees for All.

Ben jij er klaar voor om jouw bedrijf naar een nieuwe hoogte te tillen en de grenzen van je afzetmarkt te verleggen?
Dan is het CrossBorder Event op 17 september echt iets voor jou.
Het CrossBorder Event is een inspirerende dag met presentaties van onder andere CIRRO E-Commerce. Een dag met diepgang en volop gelegenheid tot netwerken.
Als jij internationaal wilt groeien met jouw webshop, dan mag je dit event niet missen!
Meld je nu aan voor het CrossBorder Event! Je ontvangt nu €100,- Super Early Bird korting.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met CIRRO E-commerce
Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld