Twinkle | Digital Commerce

Cooktocreate.com wil de Bol.com voor koken en dineren worden

2017-05-27
230162
  • 2:21

Christiaan Varkevisser en Mervyn van Dam hadden allebei de ambitie om voor zichzelf te beginnen. Maar met wat precies? Na veel gesprekken was het opeens duidelijk. Hun jarenlange ervaring in retail en de gedeelde passie voor koken en dineren bracht hen op het idee voor Cooktocreate.com.

Tekst: Janine Purola
 
Emotie en beleving. Daar draait het om bij de nieuwe webwinkel Cooktocreate.com. De sfeer van het koken, eten en tafelen met vrienden en familie wil de shop overbrengen op internet. ‘Er zijn genoeg winkels waar je kookspullen en serviesgoed kunt halen’, vertelt Christiaan Varkevisser. ‘Maar wij willen meer bieden. Een totale kook- en dinerbeleving.’



Pizza
Naast een culinair blog, een goed productassortiment en de juiste look en feel, is ook een uitmuntende service van essentieel belang om de gewenste beleving over te brengen, zo stellen de oprichters van Cooktocreate.com. ‘Wij refereren altijd aan het verhaal van de online schoenen- en modewinkel Zappos.com, waarbij een klant om een pizza vroeg. En deze ook kreeg. Niet dat het nu de bedoeling is dat wij ook pizza’s gaan leveren, maar daarmee willen we wel aangeven dat ook bij ons geen vraag te gek is. We zullen er alles aan doen om de klant te helpen. Zo hadden we laatst iemand die een pan had van 55 jaar oud, waarbij het handvat was afgebroken. In principe verkopen wij geen losse handvaten op maat, maar we zijn toch leveranciers gaan bellen om die klant te kunnen helpen.’

Bezorging op maat
Ook qua bezorging wil Cooktocreate.com zijn klanten extra service bieden. Daarom hebben Varkevisser en Van Dam gekozen voor Dynalogic als verzendpartij. ‘Op deze manier kunnen klanten zelf het tijdstip kiezen waarop ze hun bestelling bezorgd willen hebben en ook avondleveringen zijn mogelijk.’ De klant krijgt op de dag van verzending in de ochtend een bevestigingsmail en een uur van te voren nog een sms-bericht met de verwachte levertijd. Daarnaast is het voor klanten ook mogelijk om hun bestelling af te halen bij de afhaalbalie in Barendrecht of bij Tieleman Keukens in Middelharnis, waarmee de shop een partnership heeft gesloten. Varkevisser: 'We werken met hen samen aan een heus "Experience Center".'

Ambitie
De webshop is sinds 1 oktober van dit jaar officieel in de lucht, maar het ondernemersduo weet al heel goed waar het uiteindelijk naar toe wil. ‘Op lange termijn willen wij de Bol.com worden op kook- en dinergebied’, aldus Varkevisser. ‘We gaan het assortiment zowel in de diepte als in de breedte uitbreiden. We zullen geen keukenkastjes gaan verkopen, maar bijvoorbeeld wel meer keuken- en tafelaccessoires en ook producten als prullenbakken. Daarnaast willen wij volgend jaar meer beleving gaan bieden door middel van kookdemonstraties en wijnproeverijen.’ Ook over uitbreiding naar het buitenland is al nagedacht. Al ligt de focus voorlopig wel op Nederland, vervolgt Varkevisser direct. ‘Maar we hebben natuurlijk niet voor niets voor een Engelse naam gekozen.’
  
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2011.