Klanten van Tinka en Wehkamp zullen het nieuws ongetwijfeld hebben meegekregen. De kredietdienst stopt met de populaire betaalmethode gespreid betalen. Reden: het levert te weinig op.
Wie naar de site van Tinka - dat in 2021 werd losgekoppeld van Wehkamp - gaat, ziet sinds kort de volgende boodschap in beeld: ‘Vanaf 10 juni 2024 stelt Tinka geen nieuwe kredietbedragen meer ter beschikking. Dit betekent dat het vanaf dat moment niet meer mogelijk is om een nieuwe aankoop te doen met Tinka-krediet (Gespreid betalen), of om geld op te nemen met Tinka-krediet. (Web)winkels zullen Tinka-krediet in ieder geval vanaf dat moment niet langer als betaalmethode aanbieden bij het afrekenen van een product.’
'Economische reden'
Concreet betekent dit dat klanten bij webwinkels zoals Wehkamp (de grootste klant van Tinka) niet meer gespreid kunnen betalen met de betaaldienst. Aan Twinkle laat een woordvoerder kort weten dat dit een puur economische reden heeft: ‘Het kost meer dan dat het oplevert.’
Nog wel achteraf betalen
En dus eindigt de betaalmethode waar Wehkamp onder andere groot mee werd. Tinka ging voorheen door het leven als Wehkamp Finance, maar werd in 2021 afgesplitst. Sindsdien was Wehkamp de grootste klant van het bedrijf. De achteraf betaal-optie voor Wehkamp-klanten via Tinka blijft wel beschikbaar. Dit is een dienst die Tinka alleen voor Wehkamp aanbiedt.
Geen link met boete
De stap heeft volgens de woordvoerder geen link met de boete die Tinka eerder dit jaar van de Autoriteit Financiële Markten kreeg. Die gaf het bedrijf een boete van 1,75 miljoen euro omdat het meerdere klanten ‘onverantwoord veel geld’ had geleend.
Overigens is Tinka niet het enige betaalbedrijf dat stopt met gespreid betalen. ICS, uitgever van creditcards, kondigde onlangs ook aan te stoppen met de Gespreid Betalen Faciliteit.
Niks mis mee, ik heb vroeger ook geleerd, wil je iets van 100 Hfl. kopen, dan spaar je eerst tot Jr Hfl. 160,- hebt. Mijn kinderen, 19 & 23 jaar, thuiswonend, ongelooflijk wat hier wordt bezorgd, in het weekend gedragen en maandags weer retour gaat.
Je reactie op Rene :
Niet iedereen heeft de mogelijk om te sparen Rene! Er zijn heel veel mensen die dit niet uit weelde,maar uit nood doen..
Je reactie op Bartels:
In vind het een onbeschoft gebeuren. Je sluit een overeenkomst met Wehkamp tegen 14%. Wordt overgezet naar Tinka tegen 18% rente. Juist het gespreid betalen was aantrekkelijk. Vind die dochters maar aso, het hun gedragen terugsturen na het weekend. Wehkamp zal door stoppen gespreid betaleb hierdoor wel failliet gaan. Es war einmahl.
Je reactie op Denise:
De grootste oplichting mensen het is beter niks op afbetaling te doen want je betaald 18 procent rente terwijl een pl bij de bank hoog uit 6 procent plus als de rente omhoog gaan zijn zij de eerste die omhoog gaan want naar beneden ga ze niet je wordt gewoon opgelicht
Je reactie op Vanduyn:
In mijn slechte tyd was ik heel blij met gespreid betalen(wel altyd netjes betaald)deed dat alleen voor wasmachine niet voor luxe dingen,maar was er toen heeeel blij mee
Je reactie op Door:
Ik vindt het heel jammer ik wordt nu 73 maar door altijd goed te betalen kon ik nog kopen bij Wehkamp dit is heel jammer ben minstens 40jaar klant geweest jammer
Je reactie op JoseThalen :
Ontzettend jammer! Was altijd een geruststellende gedachte dat als het nood potje leeg was, de wehkamp nog uitkomst bood. Natuurlijk betaal je netjes de termijnen. Vaak loste ik extra in, naar gelang mijn financiën. Ik zal t missen en daardoor wrsl ook minder bestellen.
Je reactie op Simone:
Hoe kon ik in tinka,email werkt niet meer
Je reactie op Rijk Jonker :
Ja dat klopt ik wil mijn termijnbetaling doen waarbij ik eerst moet inloggen om vervolgens de melding te zien dat er een mail naar je word gestuurd die vervolgens niet aankomt.
Je reactie op Ferry Bish:
Jaren klant van Wehkamp,altijd gespreid kunnen betalen en dan zo je klanten behandelen!geen email gekregen noch van Wehkamp,noch van Tinka!Na Otto,nu Wehkamp opgezegd . Schaam jullie..
Je reactie op Bartels:
Zou een mail krijgen van tinka met inloggegevens nooit gekregen. Ik kan nu niet zien wat mijn openstaand bedrag is. En nu ???? Ben al de hele dag aan het bellen maar krijg ze niet te pakken
Je reactie op Tanja: