Deze week kondigde de Franse foodtechgigant Clone de uitbreiding naar Nederland aan. Het bedrijf helpt restaurants met het opzetten van virtuele keukens en bezorgen aan klanten. Daarmee lijkt Clone op concepten van Deliveroo, Casper en Keatz, die het stuk voor stuk niet hebben gered in Nederland. Waarom gaat het Clone wél lukken?
We vragen het aan Sam Klopper, algemeen directeur van Clone in Nederland. ‘Clone onderscheidt zich door traditionele restaurants extra inkomsten te bieden via digitale franchises op platforms zoals Uber Eats en Thuisbezorgd.nl. Met 105 miljoen euro aan investeringen en een netwerk van meer dan 2.500 aangesloten restaurants, heeft Clone een solide basis voor succes.'
Is de benadering voor de Franse markt gelijk aan die voor de Nederlandse markt, en waarom?
‘Clone past zijn strategie aan per markt. In Nederland werkt het samen met Bidfood om restaurants direct te voorzien van benodigde ingrediënten, wat aansluit bij de lokale behoeften en infrastructuur.’
Hoe werkt het model van Clone? Zijn jullie puur een leverancier van de software? Of zorgen jullie ook voor de bezorging?
‘We bieden meer dan alleen software; Clone levert complete digitale franchiseconcepten en faciliteert de levering van ingrediënten via partners zoals Bidfood. De daadwerkelijke bezorging wordt uitgevoerd via platforms als Uber Eats en Thuisbezorgd.nl.’
Is het een winstgevend model? En hoelang duurt het voordat er in Nederland winst wordt gemaakt?
‘Clone heeft een gezond en winstgevend bedrijfsmodel. We zijn een jaar geleden in België gestart en zijn daar nu al winstgevend. Momenteel investeren we aanzienlijk in Nederland. De tijd die nodig is om in Nederland winstgevend te worden, hangt af van factoren zoals marktacceptatie en operationele efficiëntie.’
Merken jullie veel vraag vanuit de markt om deze oplossing aan te bieden? Waar mikken jullie op qua aantal aangesloten restaurants in Nederland?
‘We spelen in op de groeiende vraag naar bezorgmaaltijden en biedt restaurants de mogelijkheid om zonder extra investeringen hun aanbod uit te breiden. Het exacte streefgetal aangesloten restaurants in Nederland is niet gespecificeerd, maar de samenwerking met Bidfood wijst op een ambitieuze groeistrategie.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Clone: ‘We hebben een ambitieuze groeistrategie’