Mother’s Earth, een innovatieve speler in de ecologische wasmiddelenmarkt, heeft met zijn duurzame wasstrips in recordtijd een wereldwijd klantenbestand opgebouwd. Het bedrijf werd in 2023 opgericht door Lisette en Floris Gutker de Geus – moeder en zoon – en verkoopt nu al in tientallen landen. Met Mollie als partner breidt het milieubewuste bedrijf moeiteloos uit naar nieuwe markten – en goede doelen.
Mother’s Earth begon met de verkoop van wasstrips: een milieuvriendelijk en lekker ruikend wasmiddel, dat net zo krachtig wast als traditionele alternatieven. Het product is vooral een middel om een groter doel te bereiken: de wereld verbeteren en tegelijkertijd om klanten aan te sporen om dat ook te doen. Voor elke bestelling doneert Mother’s Earth vijf wasstrips aan een goed doel naar keuze, zoals een katten- of hondenasiel, een opvang voor slachtoffers van huiselijk geweld of Stichting AAP. Daarnaast doneert het bedrijf maandelijks geld aan goede doelen.
Deze combinatie van duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid is een succesformule. Sinds ze in december 2023 klant werden bij Mollie, is hun omzet met maar liefst 350% gestegen. Inmiddels telt het team van Mother’s Earth 20 werknemers die verspreid over de hele wereld werken.
Ondersteunen van groei
Mother’s Earth verspreidt zich als de geur van verse was in een zonnige tuin. De wasstrips verkopen ze inmiddels in 52 landen. Deze internationale expansie, gecombineerd met hun groeiende klantbestand, zorgt voor nieuwe uitdagingen op het gebied van betalingen en logistiek. Om deze groei in goede banen te leiden, is de keuze voor Mollie als payment service provider (PSP) essentieel geweest.
Ceo Floris Gutker de Geus legt uit waarom de keuze voor Mollie zo belangrijk was: ‘We hebben veel terugkerende betalingen, in de vorm van abonnementen. We gebruiken een CRM-systeem waarbij klanten op elk moment zelf aanpassingen kunnen maken. Mollie integreert goed met Firmhouse, onze CRM-partner, waardoor we alles soepel kunnen beheren. Daarnaast had ik al goede ervaringen met Mollie vanuit eerdere webshops, dus de keuze was snel gemaakt.’
Voor een bedrijf dat zowel eenmalige als terugkerende betalingen aanbiedt en zich steeds internationaler opstelt, is het belangrijk om een PSP te hebben die hun groei kon ondersteunen. Mollie bood hier de perfecte oplossing, door een breed scala aan betaalmethodes aan te bieden die aansluiten bij de internationale ambities van Mother’s Earth. Dit was niet alleen belangrijk voor de lokale markten in Europa, maar ook voor de bredere internationale expansie.
Geoptimaliseerde checkout
Wat Mother’s Earth bijzonder maakt, is niet alleen de enorme groei in omzet, maar ook hun ambitie om verder uit te breiden. Mollie ondersteunt hen actief in deze groeifase. Het contact tussen beide partijen verloopt soepel en persoonlijk, wat een belangrijk element is voor het succes van hun samenwerking. De ceo benadrukt: ‘Het fijne aan Mollie is dat de lijnen kort zijn en we snel kunnen schakelen. Het contact is altijd goed, en dat maakt een groot verschil in een snelgroeiende omgeving.’
Van groot belang is de rol die Mollie speelt in het meedenken over vraagstukken die gepaard gaan met internationale groei. ‘Elk land heeft zijn eigen betaalmethodes,’ legt Gutker de Geus uit. ‘In Nederland is iDeal de standaard, in België Bancontact, maar in landen zoals Zweden of Noorwegen moet je weten wat daar de populairste methodes zijn. Het is fijn om Mollie als partner te hebben, want zij hebben die kennis al in huis.’
Nikan Yaghout is customer succes manager bij Mollie en heeft regelmatig contact met Mother’s Earth. ‘Europa is divers. Als je wilt uitbreiden naar een nieuwe markt, is het essentieel dat je weet welke betaalmethodes daar populair zijn. Mijn rol is vooral om daarover advies te geven. Wij zorgen ervoor dat nieuwe betaalmethodes naadloos in het checkout-proces worden geïntegreerd, zodat onze klanten zonder problemen internationaal kunnen uitbreiden.’
Yaghout betrekt Mother’s Earth bij nieuwe ontwikkelingen die relevant zijn, zodat de samenwerking kan blijven groeien. Zo lanceerde Mollie onlangs een embedded creditcard-checkout voor Shopify, vertelt Yaghout. ‘Klanten blijven daarmee op dezelfde pagina wanneer ze hun gegevens invoeren, zonder dat ze worden doorverwezen. Dat helpt de conversie hoog te houden. Wij blijven werken aan zulke verbeteringen om onze klanten te ondersteunen.’
Elke stap heeft impact
Mother’s Earth is voorlopig nog niet klaar met groeien. Hun doel is om wereldwijd een impact te maken. Gutker de Geus vertelt: ‘We stoppen niet totdat iedereen met Mother’s Earth wast. Ons doel is om een community te creëren van mensen die een bijdrage willen leveren aan een betere wereld. Elke kleine stap heeft een grote impact, en dat kunnen wij stimuleren.’
Deze visie wordt versterkt door hun maandelijkse donaties aan goede doelen en hun transparante bedrijfsvoering. Klanten voelen zich verbonden met het merk omdat ze weten dat hun aankoop verder gaat dan alleen het product. De persoonlijke betrokkenheid van Lisette bij het donatieproces is ook een belangrijke factor. ‘Ik rijd door heel Nederland om de donaties persoonlijk af te leveren bij de goede doelen’, vertelt Lisette. ‘We willen een elektrische bus aanschaffen om dit proces nog duurzamer te maken. Veel goede doelen zijn volledig afhankelijk van donaties. Dankzij onze steun zijn zij volledig uit de waskosten. En door het gebruik van de wasstrip vervuilen ze niet met bleekmiddel, optische witmakers en fosfonaten. Het is mooi om te zien hoe blij de goede doelen zijn met onze steun, en dat geeft ons weer energie om door te gaan.’
Toekomstplannen
Mother’s Earth wil de komende tijd niet alleen de productlijn uitbreiden, maar ook zijn impact op de maatschappij vergroten. ‘We willen de wereld holistisch beter maken’, zegt Floris. ‘En dat kunnen we niet alleen. Met de juiste partners, zoals Mollie, kunnen we blijven groeien en onze visie waarmaken.’ Naast de uitbreiding naar nieuwe markten binnen Europa, staan ook de Verenigde Staten op de planning. ‘Het draait nu om doorgaan en momentum vasthouden.’
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Mollie
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld