Twinkle | Digital Commerce

Cameranu gaat met Mollie voor het hoogste niveau

2024-06-17
1000562
  • [branded content]
  • 5:14

Switchen van payment service provider (PSP) is spannend, met alle mogelijke gevolgen voor je conversie. Toch waagde Cameranu onlangs de overstap, vertelt managing director Ricardo van den Burg. Wij willen service bieden van het hoogste niveau, dat zit al sinds dag één in het dna van Cameranu. Met Mollie als onze partner kunnen we dat serviceniveau vasthouden en doorontwikkelen, ook in een krimpende markt.’

Cameranu is in zijn 21-jarig bestaan uitgegroeid tot een van de grootste spelers op het gebied van foto- en videografie in ons land. Het bedrijf heeft een omzet van 100 miljoen euro, 200 medewerkers in dienst, en is met acht winkels in de Benelux steeds nadrukkelijker ook fysiek aanwezig.

Verminderen van complexiteit

De strategie heeft een sterke omnichannel focus, vertelt Van den Burg. Iedere klant bezoekt het e-commerceplatform, of dat nou is om direct daar te kopen, voor inspiratie of educatie, of voor advies. ‘Onze online en offline kanalen zijn sterk met elkaar verweven en ondersteunen elkaar. Het is onze kracht dat onze winkels en ons online platform met elkaar samenhangen en dat de kanalen dezelfde merkervaring bieden. Tegelijkertijd kunnen we met onze producten in de winkel een ervaring creëren die online onmogelijk is. Sommige producten moet je fysiek voelen en zien. Een printer kun je prima online kopen, maar de structuur van het papier moet je voelen.’

Meerdere kanalen brengen vaak uitdagingen met zich mee op het gebied van betalingen, ziet business development manager Irenke Kaplany van Mollie. ‘Veel retailers werken voor online en in-person betalingen met twee verschillende partijen, twee contracten, twee dashboards en twee uitbetalingen. De stromen zijn volledig gescheiden. Dat kan iets eenvoudigs als een terugbetaling van een online aankoop in de winkel al complex maken.’ Ze benadrukt het belang van het naadloos integreren van online en in-person betalingen en het verminderen van complexiteit voor retailers. ‘Mollie heeft zich altijd gericht op het vereenvoudigen van betalingen, dat is de kern van ons succes. Deze benadering is nu ook geïntegreerd in onze omnichannel propositie. Met één enkele API beheer je al je betalingen, vanuit één centraal dashboard, wat zorgt voor snelle verwerking en eenvoudig beheer.’

Uniek concept

De beslissing om over te stappen van betaalprovider werd ingegeven door een duidelijke ambitie. ‘We hebben onlangs onze vijfde Shopping Award gewonnen,’ vertelt Van den Burg trots. ‘Cameranu heeft vele specialisten in huis, en hecht er grote waarde aan dat we onze klanten optimaal bedienen. Onze markt is uitdagend, maar wij willen toch groeien. Als we marktaandeel willen winnen, lukt dat alleen door onderscheidend te zijn en dicht op de klant te zitten.’ Vandaar dat het bedrijf nu investeert in hoogwaardige en onderscheidende winkels. ‘Ik denk dat we echt een heel uniek concept hebben neergezet, waarin zowel de consument als de professional zich thuis voelt. Die flow moet zowel offline als online goed lopen.’

Van den Burg is ervan overtuigd dat met Mollie nog beter te kunnen doen. Dat is deels gebaseerd op gedeelde waarden met Cameranu: persoonlijk contact, snelheid, dynamiek, ontwikkeling en ondernemerschap. ‘Het snel kunnen schakelen in een veranderende markt, hoog ondernemerschap, kansen zien en af en toe een ‘berekend risico’ nemen - dat zijn waarden die bij ons hoog in het vaandel staan.’ En dat is nog los gezien van de koppeling die Mollie kan maken met het boekhoudsysteem van AFAS, wat het financiële team een flinke tijdsbesparing zal opleveren. Want dat kan Mollie als geen ander, benadrukt Kaplany. We adviseren en ondersteunen onze merchants zodat zij hun klanten de beste betaal-flow kunnen bieden, door onder andere onze conversion-driven-checkout. Ook in de back-end helpen we met efficiencyslagen, zoals het vereenvoudigen van de boekhouding, rapportering en managen van betalingen, maar ook door developers-uren te verminderen. Zo is er meer tijd om te focussen op de business.’

Continue optimaliseren

Een overstap van PSP is echter niet zonder risico’s, benadrukt Van den Burg. ‘Een minimale conversieverbetering in de checkout levert veel geld op. Maar dat werkt ook de andere kant op – als we maar een tiende punt achteruit gaan in conversie, voelen we dat direct.’ Reden om de stap toch te wagen is de overtuiging dat een conversieverbetering sneller gerealiseerd kan worden met Mollie, dankzij een intensieve samenwerking en continue ontwikkeling. Daarnaast biedt Mollie meer lokale betaalmethoden voor de Belgische markt, waar Cameranu wil groeien. ‘We zien nu meer transacties op cameranu.be doordat we Belfius en CBC/KBC kunnen aanbieden. Dit helpt ons om de doelen te behalen die we hebben gesteld voor de Belgische markt.’

Terwijl de samenwerking pas twee maanden op gang is, zijn de eerste conversieverbeteringen te zien, met name in de performance van specifieke betaalmethoden. Zo steeg binnen cards de authorization rate met 7 procent; bij betalingen met Bancontact is een stijging te zien van 5 procent.
Van den Burg: ‘Ons conversieteam is direct gekoppeld aan het conversieteam van Mollie, zodat onze experts heel snel, on-the-spot, data kunnen uitwisselen, optimaliseren en verbeteringen doorvoeren. Vanuit Mollie krijgen we direct feedback over aanpassingen in onze check-out, door dieper op de data in te zoomen en heel snel bottlenecks te identificeren.’

Intensieve samenwerking

Die intensieve samenwerking was een belangrijke voorwaarde voor de overstap, aldus Van den Burg. ‘We wilden hier zo weinig mogelijk development-tijd insteken. Daarvoor heb je een heel dedicated team van developers nodig, van beide kanten.’
Tijdens de implementatie van Mollie hielden beide teams dagelijkse check-ins met de developers om korte lijntjes te houden en snel te kunnen schakelen. In twee weken tijd slaagden ze erin om het betaalsysteem door te voeren en niet alleen online, maar ook voor de in-person betalingen. ‘Ik denk dat ik ondertussen alle stakeholders en developers binnen Cameranu wel ken’, lacht Kaplany. ‘Hun platform is helemaal custom made, maar we hebben de overgang in twee weken voor elkaar gekregen. Dat laat wel zien hoe eenvoudig Mollie te implementeren is. En nu ze live zijn, is het belangrijk om mee te blijven denken en support te bieden. We houden business reviews en optimaliseren continu de conversie en performance.’

Met het verhogen van de conversie houdt de samenwerking wat Mollie betreft niet op. Dit jaar lanceert de betaalprovider een embedded checkout waarin automatisch de meest relevante betaalmethode bovenaan verschijnt. Mollie is continue in ontwikkeling, zo worden binnenkort innovaties uitgerold zoals fast lanes, BNPL in store, Components 2.0, nieuwe lokale betaalmethodes en natuurlijk de veel besproken Tap to Pay. Van den Burg: ‘Nieuwe betaalmethodes snel kunnen aansluiten is essentieel. We hebben In3 en Billie op de planning staan, net als Tap to Pay – wat goed past bij onze omnichannel propositie. Alles wat we doen, draait om analyseren, verbeteren en innoveren om onze concurrentie voor te blijven.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Mollie
Tekst BBP Media | Beeld Michelle Piergoelam