De consument is gewend geraakt aan het ultieme gebruiksgemak van online shoppen. Hoe vertaal je die soepele ervaring van een webshop naar de fysieke winkelvloer? BBQ Experience Center is hard op weg om een volledig omnichannelbedrijf te worden. Dat lukt mede door slim gebruik te maken van nieuwe technologische toepassingen.
BBQ Experience Center vindt zijn oorsprong in de smeulende kameraadschap van de jeugdvrienden Boy Tak en Joey Buys, en hun gedeelde passie voor het grillen boven gloeiende kooltjes. Jarenlang trokken de twee vrienden met barbecues door het land om workshops te geven en om hun liefde voor het gastronomisch grillen te delen met het land. Vandaag de dag staat er een bedrijf met drie locaties, zestig medewerkers, een goed lopende webshop en een serieuze omzet – richting de veertien miljoen euro afgelopen jaar. ‘Dat hebben we alleen kunnen doen doordat we in die eerste jaren heel goed hebben geluisterd naar onze doelgroep. Waar zijn ze naar op zoek, waar liggen onze kansen, hoe is de product-market fit?’, aldus “Chief BBQ Officer” Buys.
Wat BBQ Experience Center uniek maakt, is de focus op een uitstekende klantbeleving, zowel online als offline. ‘Ons hoofddoel is om mensen te helpen met hun outdoor cooking avonturen. Dat bereiken we door de juiste producten aan te bieden en klanten op te leiden tot ware chefs in hun buitenkeuken’, vertelt Buys. ‘Verkoop zien wij als middel om het doel te bereiken: dit is altijd het fantastische gerecht. Wij zijn ervan overtuigd dat inspiratie en gepaste interactie met klanten vanzelf leiden tot verkopen.’
Eenduidig klantbeeld
Hugo Prinse, productmanager bij Mollie, ziet een onderscheid tussen bedrijven die zich omnichannel bewegen. Sommige starten vanuit een fysieke winkel en voegen later een webshop toe, terwijl anderen juist vanuit een online startpunt een fysieke locatie openen. Volgens Prinse stellen de laatstgenoemde bedrijven hogere eisen aan hun klantbeleving, waarbij ze niet alleen omzet willen zien, maar ook gedetailleerde data willen begrijpen. ‘Wat verdien ik eigenlijk aan deze borstels die ik verkoop in de winkel? Welke producten worden vaak in combinatie met die borstels verkocht? En kan ik daar een actie op bedenken? Dat komt doordat ze die data altijd wel hadden in hun webshop’, vertelt Prinse. Buys herkent de uitdaging om een eenduidig klantbeeld te krijgen. ‘Wij zijn een omnichannel partij. Onze klanten willen winkelen wanneer ze willen, waar ze willen, hoe ze willen, bij een retailer die hen begrijpt. Wanneer iemand binnen onze e-commerce omgeving iets koopt, dan weten we heel veel over die consument. Maar in de fysieke retail kun je vrij anoniem een aankoop doen. Want je kunt gewoon binnenlopen, je producten pakken, afrekenen en weer naar buiten gaan.’
Eén omnichannel betaaloplossing
Vanuit dat perspectief is het logisch om online en offline betalingen aan elkaar te willen koppelen, op één platform. Dit was voor bedrijven lastig om te realiseren, ziet Prinse van Mollie. Sinds kort is dat wel eenvoudig. Via één API op één platform, via de Mollie betaalterminal. ‘Ik denk dat heel veel bedrijven niet eens weten dat dit mogelijk is. Die zijn gewend dat de offline omzet in dashboard ‘A’ staat en de online omzet in dashboard ‘B’. Maar wat nou als je het kunt combineren? Dan kun je dus echt vergelijken en maak je het werk van je boekhouder een heel stuk makkelijker.’ Voor het team van BBQ Experience Center heeft Mollie’s terminal het ondernemen aanzienlijk vereenvoudigd. Betalingen in de winkel zijn nu direct gekoppeld aan orders, waardoor bijvoorbeeld barbecues direct vanuit het magazijn aan huis geleverd kunnen worden. Buys was een van de eersten die de terminal testte. ‘Afgelopen jaar zat ik aan tafel bij Mollie bij de Shopping Awards en we hadden het over deze uitdaging. Wij waren op zoek naar een manier om die offline betalingen beter te integreren. Ze lieten me toen een preview zien van deze terminal. Dat was een schot in de roos voor ons. Ik werd daar zó enthousiast van, dat we de volgende dag direct zijn gestart om de technologie te testen.’
Betalen zonder complexiteit
BBQ Experience Center is al langer enthousiast over Mollies diensten. Buys: ‘Mollie is op technologisch vlak altijd erg vooruitstrevend. Dat merken we terug in bijvoorbeeld de uptime van het platform, of beter gezegd in het ontbreken van downtime. Maar ook aan de steeds betere en sneller wordende user flow, met slimme features en aanvullende producten. Wij hadden bijvoorbeeld de wens om op de terminal zelf een bedrag in te kunnen voeren. Een paar weken terug is die feature uitgerold. Simpelweg met een software-update werd die feature erop gezet. Dat is wel even anders dan een ‘oldschool betaalterminal’.’
Prinse benadrukt Mollies voorsprong in online betalingen en hoe dit nu wordt toegepast voor de omnichannel ervaring. ‘Binnenkort implementeren we ‘Tap to Pay’ voor Android, waarmee elke Android-telefoon een betaalterminal wordt. Dit integreren we direct in ons ecosysteem’, zegt hij. ‘Eigenlijk is dat net zoals Mollie ooit begon. Toen iDeal voor bedrijven nog iets heel moeilijks was. Dat kostte ooit veel moeite, tijd en geld om dat in je webshop te integreren. Wij hebben daar toen een hele simpele API op gezet. En dat doen we nu weer met betaalterminals. We halen alle complexiteit weg, waardoor de developer van BBQ Experience Center het binnen 1 dag heeft geïntegreerd. En het werkt gewoon.’
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Mollie
Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld