Twinkle | Digital Commerce

Hoge raad: ‘Bestelknop met alleen "bestellen" is niet genoeg’

2024-10-04
1000562
  • 1:26

Een bestelknop met de tekst ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ is niet genoeg om aan consumenten duidelijk te maken dat ze een betalingsverplichting aangaan. Dat blijkt uit een uitspraak van de Hoge raad.

Mogelijk heeft dit grote gevolgen voor webshops die bestelknoppen met deze teksten hanteren. De aankopen die via die knoppen zijn gedaan, kunnen mogelijk worden teruggedraaid. De reden dat deze uitspraak is gedaan is onder andere een zaak tegen platform bol. Een klant had enkele jaren geleden een zaak tegen het bedrijf aangespannen omdat voor deze klant niet duidelijk zou zijn geweest dat met het klikken op de knop ‘bestelling plaatsen’ een koopovereenkomst zou worden aangegaan.

De klant koos bij betaling voor achteraf betalen, maar voldeed niet aan de betalingsverplichting. De Twinkle100-aanvoerder begon vervolgens een rechtszaak tegen de klant, die stelde dat het niet duidelijk genoeg was dat er sprake was van een betaalverplichting. Eerder gaf de kantonrechter de klant al gelijk.

Nu komt de Hoge raad, de hoogste rechter, dus tot datzelfde oordeel. Volgens de raad stellen Europese regels dat een bestelknop heel duidelijk moet aangeven of een bestelling ook een betalingsverplichting inhoudt. De tekst van de betaalknop voldeed niet aan die eisen.

Onbekend welke gevolgen

Welke directe gevolgen de uitspraak van de Hoge raad heeft is niet duidelijk. Deze uitspraak kan bijvoorbeeld door een rechter gebruikt worden om een aankoop ongedaan te maken. Het Europese recht schrijft voor dat er een ‘doeltreffende, afschrikkende maar ook evenredige sanctie' staat op het niet naleven van de bestelknopbepaling.

In een reactie aan de NOS stelt bol nog niet te weten wat de mogelijke gevolgen zijn. Het platform heeft de bestelknop in 2022 al aangepast.