Twinkle | Digital Commerce

Vermiste pakketjes bezorgen webshops grote schadepost

2024-09-30
1000562
  • [nieuws]
  • 1:25

Webwinkeliers lijden elke maand vele duizenden euro’s schade door vermiste postpakketjes. Vervoerders geven aan dat ze er van alles tegen doen, maar dat het groeiend aantal online bestellingen kwaadwillende en fraudeurs trekt.

Het gaat hier met name om duurdere producten als telefoons en videogames, schrijft het FD. De krant heeft diverse webwinkeliers en bezorgdiensten hierover gesproken.

Waar verdwijnen de pakketten?

Het is momenteel nog onduidelijk waar precies de pakketjes verdwijnen, meldt de krant. Waar de ene webwinkelier vermoedt dat het risico op vermiste zendingen het grootst is tijdens het laatste stukje vervoer, denkt de ander dat er in de sorteercentra mensen werken die pakketten buiten het zicht van de camera’s weten te verdonkeremanen. Of het kunnen, zoals ook Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org aangeeft, malafide klanten zijn. ‘Klanten die ten onrechte zeggen dat ze een pakketje nooit ontvangen hebben zijn een groeiend probleem’, aldus Ten Ham. ‘Of ze hebben zogenaamd een bestelling retour gestuurd en eisen geld terug.’

Bezorgdiensten nemen stappen

Het FD meldt verder dat pakketbezorgers zeggen stappen te ondernemen om vermissingen te voorkomen. PostNL, dat niet kwijt wil hoeveel pakjes vermist raken, laat weten ‘high value pakketten’ in het sorteerproces permanent in de gaten te houden. Ook test het postbedrijf op dit moment met een ontvangstcode aan de deur, waarbij de ontvanger bij afgifte een code krijgt van de bezorger. DHL laat aan de krant weten dat van de ruim 230 miljoen pakketten per jaar een ‘verwaarloosbaar percentage’ zoekraakt, dankzij track-and-tracetechnieken. ‘Met de groei van e-commerce kun je ook verwachten dat kwaadwillenden meer dan voorheen interesse hebben in deze markt.’ Die fraudeurs kunnen volgens het bezorgbedrijf actief zijn in het hele bezorgproces, van bestelling tot aflevering.