Webwinkeliers lijden elke maand vele duizenden euro’s schade door vermiste postpakketjes. Vervoerders geven aan dat ze er van alles tegen doen, maar dat het groeiend aantal online bestellingen kwaadwillende en fraudeurs trekt.
Het gaat hier met name om duurdere producten als telefoons en videogames, schrijft het FD. De krant heeft diverse webwinkeliers en bezorgdiensten hierover gesproken.
Waar verdwijnen de pakketten?
Het is momenteel nog onduidelijk waar precies de pakketjes verdwijnen, meldt de krant. Waar de ene webwinkelier vermoedt dat het risico op vermiste zendingen het grootst is tijdens het laatste stukje vervoer, denkt de ander dat er in de sorteercentra mensen werken die pakketten buiten het zicht van de camera’s weten te verdonkeremanen. Of het kunnen, zoals ook Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org aangeeft, malafide klanten zijn. ‘Klanten die ten onrechte zeggen dat ze een pakketje nooit ontvangen hebben zijn een groeiend probleem’, aldus Ten Ham. ‘Of ze hebben zogenaamd een bestelling retour gestuurd en eisen geld terug.’
Bezorgdiensten nemen stappen
Het FD meldt verder dat pakketbezorgers zeggen stappen te ondernemen om vermissingen te voorkomen. PostNL, dat niet kwijt wil hoeveel pakjes vermist raken, laat weten ‘high value pakketten’ in het sorteerproces permanent in de gaten te houden. Ook test het postbedrijf op dit moment met een ontvangstcode aan de deur, waarbij de ontvanger bij afgifte een code krijgt van de bezorger. DHL laat aan de krant weten dat van de ruim 230 miljoen pakketten per jaar een ‘verwaarloosbaar percentage’ zoekraakt, dankzij track-and-tracetechnieken. ‘Met de groei van e-commerce kun je ook verwachten dat kwaadwillenden meer dan voorheen interesse hebben in deze markt.’ Die fraudeurs kunnen volgens het bezorgbedrijf actief zijn in het hele bezorgproces, van bestelling tot aflevering.
Ook wij hebben regelmatig te maken met verdwenen pakketten. Echter komen veel pakketten ook wel weer terecht. Wij zien vaak dat de bezorger het toch ergens anders neerpleurt of op een later moment bezorgd. Dat latere moment is wel vaker nadat er een navraag is gestart en de chauffeur is aangesproken....
Je reactie op Patmania:
Eh, dat komt gewoon door het personeelsgebrek. Er is een groep bezorgers die de kantjes er vanaf loopt. Dat hoeft niet eens diefstal te zijn maar complete nonchalance voor pakketjes. Regelmatig gezien dat de pakketjes gewoon op straat voor de voordeur van een flatgebouw worden gedropt. maakt niet uit of je thuis bent of niet. Het contract van deze bezorgers is bij PostNL en DHL niet verlengd. Dus waren ze overgestapt naar Amazon en Budbee. Amazon filtert de rotte appels er nu uit en Budbee is gestopt met thuisbezorgen. Rara hoe komt dat? Die jongens stappen nu over naar Crisp. Let wel. Het is een kleine groep met helaas grote impact. Er zijn gelukkig veel meer bezorgers die gewoon hun best doen.
Je reactie op Chris:
Klanten die ten onrechte zeggen dat ze een pakketje nooit ontvangen hebben zijn een groeiend probleem. Waar blijkt dit uit? Is hier onderzoek naar gedaan? Zijn hier cijfers van? Of is het onderbuikgevoel?
Je reactie op Lukas: