Twinkle | Digital Commerce

Eric Idema: 'Ik vind Gymshark echt uniek'

2024-09-25
1000562
  • [interview]
  • 2:14

Zijn schoonvader hielp hem aan zijn eerste internet-gerelateerde baan bij provider Wish, waar Eric Idema ontdekte dat er veel gezocht werd naar erotiek en seks. Dit gaf hem de inspiratie voor EasyToys, waar hij zeventien jaar de scepter zwaaide. Sinds juli is hij ceo-af en heeft hij tijd voor advisering, maandmeetings met ondernemers en kletsen over strategie. Verder gaat de aandacht deze zomer naar gezin, huis, tuin en menagerie.

Inspiratie

‘Reizen, handelsbeurzen – met name in Azië – en praten met mensen, dat brengt me allemaal op ideeën. Op het gebied van service en the next step is Coolblue heel innovatief. En qua influencermarketing en merkbouwen vind ik Gymshark echt uniek. Zij hebben dat wereldwijd op zó’n grote schaal aangepakt.’

Shoppen

‘Alles voor het gemak koop ik online. Mijn laatste aankoop was bij Pierre Cardin, daar heb ik kleding gekocht. Eigenlijk moet ik dat nog passen, maar ik weet mijn maat dus er hoeft nooit wat retour. Medicijnen echter zou ik nooit online kopen.’

Vrije tijd

‘Nu ik ceo-af ben, heb ik meer vrije tijd die ik onder meer met mijn gezin kan doorbrengen. Of ze dat fijn vinden? Nou … de meningen lopen daarover uiteen, hahaha. We wonen in een boerderij en hebben onder meer een paard – we willen er nog eentje bij – en een aantal konijnen. Mijn dochter rijdt op het paard. Ik vind grasmaaien heel leuk, en een beetje in de tuin werken. Ja, de paardenstal uitmesten hoort er ook bij. En ik ben met de omheining bezig geweest. Maar ik heb jarenlang amper fysiek gewerkt, dus daar moet ik wat meer handigheid in krijgen. Daarnaast heb ik nu meer tijd om te reizen, dat vind ik fantastisch! Verder heb ik drie keer per week een personal trainer om mijn conditie op peil te houden. En voor de ontspanning ga ik graag bij voetbalwedstrijden kijken, ik ben fan van FC Groningen.’

Trots

‘Ik ben trots op alle hoogtepunten bij EasyToys. Er staat nu een club vol talentvolle mensen in Veendam. De overname van Beate Uhse in 2019 was heel gaaf. Ook ben ik trots op het feit dat we het taboe rond seksspeeltjes doorbroken hebben via de sponsoring van FC Emmen, dat de producten bespreekbaar zijn geworden en dat we ze in mainstream retail hebben weten te brengen. En trots op het feit dat een private equity partij is toegetreden in onze sector. En last but not least ben ik er trots op dat ik voor mezelf een stap opzij heb gezet. Goed voor het bedrijf én goed voor mij.’