Is het voor consumenten duidelijk genoeg dat als ze op een bestelknop drukken waarop ‘bestelling afronden’ staat, dat daar dan ook een betaalverplichting aan vastzit? Nee, oordeelt de kantonrechter, na een zaak die platform bol.com had aangespannen.
Het gaat om een klant die voor zo’n 200 euro aan producten had besteld, maar ze nooit geleverd kreeg. Volgens het AD liet bol.com de zaak voor de rechter komen, om de klant aan de betaalverplichting te laten voldoen. Maar die heeft de koopovereenkomst nietig verklaard. Reden: de bestelknop van het platform zou niet voldoende duidelijk hebben gemaakt dat er met de druk op de knop een betalingsverplichting werd aangegaan.
De kantonrechter baseert zich op antwoorden van het Europees Hof van Justitie in april. Die werden gegeven na vragen van een Duitse rechtbank. In Duitsland speelde een vergelijkbare zaak tusen een klant en Booking.com Volgens het hof in Luxemburg moet op de bestelknop ‘een goed leesbare en ondubbelzinnige vermelding van de betalingsveprlichting’ worden aangebracht.
En dus deugde de bestelknop van bol.com volgens de rechter niet, die is inmiddels aangepast naar ‘bestellen en betalen’. Bol.com zelf laat weten verrast te zijn door de antwoorden van het Europese Hof ‘in onze visie is het voldoende duidelijk dat een consument een betalingsverplichting aangaat op het moment dat er op “bestelling afronden” wordt geklikt, ook gezien dit bij vrijwel al onze 13 miljoen klanten goed gaat.’
kijk ook eens naar hoe bol zijn klanten (niet) informeert over retour kunnen sturen van producten. Bij elk product staat 30 dagen gratis retour. Maar daarop zijn veel uitzonderingen zoals voor b.v. hygiëne producten waarvan de verzegeling verbroken zijn. Die mogen namelijk niet terug. Maar daarvoor moet je als klant dus eerst de volledige algemene voorwaarden lezen om daarvan op de hoogte te zijn. Bol weigert heel bewust om dit duidelijker aan de klant te communiceren en vind dat klanten dat gewoon horen te weten en anders de voorwaarden maar moeten lezen. Volgens mij is dat ook juridisch niet in orde.
Een beetje online consument weet inmiddels toch wel dat hygiene producten waarvan de verzegeling verbroken is niet geretourneerd mogen worden (idem voor software). De consument kan ook eens nadenken voordat ze op de bestelknop rammen ''want het kan altijd nog terug''.
Ik kan je verzekeren dat de gemiddelde consument dat niet weet en zich zwaar belazerd voelt als hij zodra hij terug wil sturen nog een extra mail krijgt dat dat niet kan als verzegeling verbroken is en veelvuldig toch gewoon retour stuurt en nog bozer wordt als wij dan weigeren. je wil niet weten hoe vaak ik bedreigt wordt door bol klanten om dat soort zaken, dat loopt van dreigementen met overal negatieve recensies plaatsen tot advocaten tot aan regelrechte doodsbedreigingen.Op bol staat immers bij alle producten: 30 dagen gratis retour dus dan vinden ze dat ze verder nergens meer wat mee te maken hebben.En bol interesseert het niet, heenzenden is immers op mijn kosten, retourneren door de klant ook op mijn kosten, en daarna mag ik geweigerde retouren nogmaals op mijn kosten opnieuw naar de klant verzenden. en als de klant die weigert en komt weer retour naar mij wil bol dat ik nogmaals op mijn kosten naar diezelfde klant stuur...