Je klanten verwachten steeds meer van jou als e-commerceondernemer. Maar liefst 66% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun bestelling duurzaam geleverd wordt.* Is het dan genoeg om je pakketten te versturen via een CO2-neutrale bezorger als PostNL? Helaas. Er is meer nodig om goed te zorgen voor de wereld van morgen. En als je het consumenten vraagt, verduurzaam je het beste via je verpakking.
Duurzame wetgeving
Consumenten zijn niet de enigen die moe worden van verpakkingsafval. Ook de politiek gaat er de strijd mee aan. Op dit moment ligt er een wetsvoorstel van de Europese Commissie op tafel: pakketten mogen straks maximaal 40% lucht bevatten. Hoog tijd dus om te bekijken hoe jouw webwinkel ervoor staat. Ben jij voorbereid op groene wetgeving? Zo niet, dan helpt PostNL je graag je beste groene beentje voor te zetten. De bezorgpartij zet zich al sinds 2019 in voor duurzamer verpakken. En niet zonder succes. Door ondernemers te helpen, zorgden ze in 2022 voor 4,4% minder lucht over alle pakketten die ze dat jaar vervoerden.
Beginnen met verduurzamen
Verduurzamen is hard nodig, dat is duidelijk. Maar waar begin je? In de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor uit 2022 (n = 3.670) werd consumenten gevraagd hoe webwinkels het beste kunnen verduurzamen. Dit was hun top 3:
- Minder plastic gebruiken (88%)
- Minder verpakkingsmaterialen gebruiken (86%)
- Minder lucht in verpakkingen (78%)
Een mooi uitgangspunt om te beginnen dus! We vertellen je hoe je collega-ondernemers het aanpakten.
1. Minder plastic, meer impact
Plastic rietjes werden ineens van papier gemaakt en voor je boodschappen neem je voortaan je eigen tas mee: plastic is uit en duurzaam is in. En dat is maar goed ook, want ieder jaar belandt er 11 miljoen ton plastic in onze oceanen. Ongeveer de helft van die plasticsoep bestaat uit verpakkingsafval.
Levert al dat recyclen dan niets op? Jawel, maar we produceren nog steeds veel meer afval. Sterker nog: als we niets doen, produceren we in 2030 46% en in 2040 61% meer afval dan in 2018. Daarom is het extra belangrijk om nu kritisch naar je verpakkingen te kijken. Want er zijn heel veel alternatieven om je producten goedkoop, makkelijk én duurzaam te versturen.
Bedrijfskleding in papieren verzendzak
Groenendijk Bedrijfskleding wilde de duurzaamste bedrijfskledingleverancier van de Benelux worden. Maar dat lukte niet met de plastic verzendzakken die ze gebruikten. PostNL dacht samen met een andere verpakkingenleverancier mee over een groen alternatief. Logistiek manager Jan Willem van Laar vertelt: ‘We vergeleken de opties kritisch op basis van prijs, kwaliteit en duurzaamheid. We hebben verschillende verpakkingen uitgebreid getest. En de papieren verzendzak van PostNL kwam als winnaar uit de bus. Dat verraste ons, dat PostNL die kennis en producten ook in huis had.’
2. Minder verpakkingsmateriaal, betere unboxing
Wie vaak bestelt, weet dat het verpakkingsafval snel opstapelt. En wie heeft er nu zin om dozen uit elkaar te scheuren en plastic opvulmateriaal kapot te knippen? 67% van de Nederlandse consumenten vindt dat er te veel verpakkingsmateriaal wordt gebruikt. Aanpakken die handel! Als je het slim doet maak je daar niet alleen je klanten blij mee, maar ga je er zelf ook op vooruit.
Het ideale unboxing-moment
Vodafone is zo’n bedrijf dat erop vooruitging toen ze overstapten naar een nieuwe verpakking. Ze zochten naar een verpakking die zorgde voor het ideale unboxing-moment. Zónder al dat overbodige verpakkingsmateriaal dus. De verpakkingsexperts van PostNL hielpen hen daarbij. Eén ding stond voorop: de verpakking moest duurzamer. Daarom wilden ze een plasticvrije verpakking die zo klein mogelijk was. Logistiek manager Robert Brizar vertelt: ‘We hebben stap voor stap een balans gevonden tussen branding, kleiner verpakken en duurzaamheid. We zijn weer teruggegaan naar bruin karton, vanwege de duurzame uitstraling. En ons doosje heeft nu geen plastic opvulmateriaal. We vouwen een rand van de doos naar binnen zodat je de inhoud kunt vastzetten. Er is zo ook nog ruimte voor accessoires, een adapter kan er nog nét bij, maar groter is hij dan ook niet.’
Wat levert dat op?
Bergen positieve reacties, van klanten én personeel in de winkels. Maar dat is niet het enige. Door het kleine formaat zijn er jaarlijks 400 minder rolcontainers nodig. En doordat ze 30% minder volume innemen in het transport, neemt de CO2-uitstoot met 47% af. Bovendien bespaart Vodafone met de verpakking € 40.000 per jaar. Het ultieme bewijs dat duurzamer verpakken loont!
3. Minder lucht, minder CO2-uitstoot
Hoeveel lucht verstuur jij met je verpakkingen? Onderzoek van GfK uit 2022 laat zien dat ieder pakket voor gemiddeld 30% uit lucht bestaat. Dat betekent dat vrachtwagens en bestelbussen van bezorgpartijen voor ongeveer 1/3e voor niets rijden. En dat kost weer extra brandstof en CO2-uitstoot. Tijd om in actie te komen!
Passend verpakken, ook voor moeilijke maatjes
Het ene product is makkelijker luchtarm te versturen dan het andere. Kleding vouw je nu eenmaal makkelijker plat dan een plant. Toch wilde Plantsome iets doen aan hun verpakkingen. Mede-oprichter Axel Persoon vertelt: ‘Het transport en de verpakkingen vormen een heel groot deel van je footprint. Dus dat stimuleert ons om zo efficiënt mogelijk te verpakken.’
Om dat voor elkaar te krijgen, gingen ze met onze verpakkingsexperts aan de slag. ‘Sommige planten zijn kort en breed, andere weer lang en dun. Dat is een uitdaging. De dozen waar we eerst mee werkten waren vrij groot, waardoor er veel verschillende soorten in pasten. Handig, maar er bleef vaak veel ruimte over in de doos. Dan vervoer je dus lucht. Zonde!’ De oplossing was een doos met uitscheurbare ringen. Zo is de doos passend te maken voor elke plant. Verder zijn de dozen gemaakt van gerecycled karton en bevatten ze minder verf. Axel: ‘De goede verpakkingen worden vaak genoemd in onze reviews.’
Nog niet bezig met duurzamer verpakken?
Dan is er werk aan de webwinkel. En moet je nu in actie komen. Voor je klanten, eventuele wetgeving, minder kosten én het milieu. Hulp nodig met je verpakkingen? Stuur een mail naar verpakkingen@postnl.nl en de PostNL-verpakkingsexperts helpen je verder.
* Onderzoek Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor (n = 3.670; 2022)