Het gratis dashboard ‘Je pakketten naar binnen- en buitenland’ in de Mijn PostNL zakelijk omgeving zit tjokvol data over de reis die pakketten via PostNL afleggen. Zjeer Ahmed, Performance Improvement Specialist bij VodafoneZiggo, vertelt meer over hoe die informatie helpt om hun supply chain draaiende te houden.
Uitdagingen in de supply chain
‘Eigenlijk moet onze eindklant geen idee hebben van hoeveel moeite wij doen om hun producten goed en snel te leveren. Dat is waarvoor we op aarde zijn’, grapt Zjeer. Met die moeite doelt hij op alle uitdagingen die een grote, ingewikkelde supply chain met zich meebrengt. Is er genoeg voorraad? Lukt het om op tijd te leveren? Iedere dag werken hij en zijn team hard om aan deze en meer vragen te voldoen. Maar daar zijn ze voor een groot deel van afhankelijk van partners, zoals PostNL. Daarom biedt PostNL voor zakelijke klanten het gratis dashboard ‘Je pakketten naar binnen- en buitenland’. De plek waar Zjeer de data vindt voor zijn rapportages en forecasts.
Rapporteren en meebewegen
‘Actualiteiten zien we meteen terug in de cijfers’, vervolgt Zjeer. ‘Eigenlijk gaat de samenwerking met PostNL meestal heel erg goed, maar laatst waren er bijvoorbeeld uitdagingen met bezorgen in Brabant en Limburg. Ik ga dan op onderzoek uit. Wanneer speelde dit precies en wat is de impact?’ Want VodafoneZiggo en PostNL hebben afspraken gemaakt over de logistieke prestaties. Zjeer: ‘In het dashboard zie ik soms onder ‘Bij PostNL’ staan dat een percentage van de pakketten niet binnen onze afgesproken norm is verwerkt. Ik kijk dan om welke pakketten het gaat, hoeveel het er zijn en hoe lang de vertraging is. Meestal gaat het in dit soort gevallen maar om een dag vertraging. Dat is dan goed te overzien. Wijkt het wel heel erg af, dan kunnen we door de inzichten uit het dashboard vrij snel aan de bel trekken. De data die ik daarvoor nodig heb kan ik altijd snel en gemakkelijk terugvinden, dus dat is heel prettig.’
De toekomst voorspellen
Het gaat voor Zjeer om veel meer dan alleen de actualiteit. Eigenlijk kijkt hij continu vooruit om voorspellingen te maken. Zo kan VodafoneZiggo met zijn budgetten op aankomende kosten anticiperen en de juiste inkopen doen. Maar het is natuurlijk niet makkelijk om de toekomst te voorspellen. ‘Ik kijk ook veel naar historische data’, zegt Zjeer. ‘Neem bijvoorbeeld retouren. Die zijn voor ons super relevant, maar ook ingewikkeld. Zo hebben we retouren van oude modems, waarvoor we eerst zelf een geschikte doos naar de klant sturen. Of retouren van meerdere producten in één doos. Het is best een puzzel om dat allemaal foutloos én snel te regelen. Door terug te kijken naar vergelijkbare datasets kan ik in ieder geval een voorspelling maken met een indicatie. Hoe meer data, hoe beter de voorspelling is die ik kan doorgeven aan partners zoals PostNL. Zodat die ook kunnen plannen en capaciteit vrijmaken.’
Datadashboard inzetten voor tevreden klanten
Glimlachend snijdt Zjeer het onderwerp klanttevredenheid aan. ‘Ik vind dat een goede, snelle levering ook onderdeel is van klanttevredenheid’, zegt hij. ‘En dan moet je dus ook wekelijks in het dashboard kijken naar de performance daarvan, zoals ik ook doe. Stel je voor dat onze pakketten niet worden gesorteerd. Dat zie ik vrij snel terug in het dashboard. Hoe kunnen wij er dan voor zorgen dat PostNL wél op tijd kan sorteren? Misschien kan onze warehouse partner beter voorsorteren, of lopen bepaalde leveringen achter omdat er aan onze kant een verkeerde inschatting is gemaakt. Ik ben eigenlijk altijd op zoek naar optimalisaties in alle bewegende onderdelen van onze supply chain, omdat dat uiteindelijk zorgt voor blijere klanten. Daarvoor vergelijk ik alle data die ik heb. En het PostNL-dashboard ‘je pakketten naar binnen- en buitenland’ is daar een ontzettend waardevol onderdeel van. Het helpt mij om de tevredenheid van onze klanten steeds verder te verhogen!’
Op zoek naar meer gratis e-commerce services voor jouw webshop?
Kijk hoe PostNL meer bezorgt dan alleen je post en pakketten