Voor de drie bevriende ondernemers Bart Latenstein, Jan-Willem van der Knoop en Jeffrey van Battum was Nederland al heel snel te klein. België was de eerste logische toevoeging aan hun webshop voor telefoonhoesjes en smartwatchbandjes en twee jaar geleden kwamen daar na Duitsland, ook Frankrijk, Spanje en de UK bij. “Een uitdaging,” vertelt Van Battum, “omdat geen buitenlandse markt hetzelfde is.”
“Hoe meer tijd je in een bedrijf stopt, hoe sneller je gaat,” zegt Van Battum. Phone Factory was namelijk ooit opgezet als project voor school, maar ze voelden alle drie dat er meer in zat. En dat is wel gebleken. “Eerst kon ik er één dag per week aan besteden, maar vanaf het moment dat we alle drie onze andere banen op konden zeggen en echt fulltime voor onszelf konden werken, is het hard gegaan. We zijn alledrie lekker ambitieus, dus we konden niet wachten om internationaal te groeien.”
“We werken al vanaf het begin af aan met PostNL en dat bevalt uitstekend. Niet alleen in Nederland, maar ook voor onze internationale bestellingen.“
Jeffrey van Battum + mede-eigenaar van Phone Factory
Marktonderzoek doen in het buitenland
“Internationale groei is een uitdaging, omdat de markt in een ander land vaak net anders is dan je zou denken. Consumenten willen andere dingen, de keurmerken zijn anders, net als de betaalmethodes. Maar daar kom je via internet allemaal heel snel achter. Je moet dus goed uitzoeken waar het verschil zit. Verder is op dit moment het aantrekken van buitenlandse klantenservice-medewerkers de grootste uitdaging. We willen in elk land een native speaker hebben, die mensen te woord kan staan. Maar onze Franse medewerker is plotseling opgestapt. Nu staat de telefoon daar uit en sturen we mails met translate. Dat wil je natuurlijk niet, dus zijn we druk bezig met adverteren en zoeken in ons netwerk.”
In 3 jaar van 5 naar 50 medewerkers
“We hebben afgesproken: als één van ons iets wil, maar de andere twee niet, dan doen we het niet. En andersom. De meerderheid telt dus met alle beslissingen, dat is handig als je met z’n drieën bent. Je mag een veto uitspreken en dat gebeurt best vaak moet ik zeggen. Helemaal prima, want het is juist goed om verschillende inzichten te hebben. We vullen elkaar echt aan, iedereen heeft z’n tekortkomingen en sterke punten. Zo zijn Bart en ik wat meer afremmend en is onze compagnon meer van de groei. Maar we hebben nu besloten dat we het even iets rustiger aan gaan doen dit jaar. Eerst nu alles goed neerzetten en de structuur in ons eigen bedrijf goed aanpakken. We zijn in de afgelopen drie jaar van 5 naar 50 medewerkers gegaan en dan heb je dus ineens een HR-medewerker nodig, dat soort dingen. Daar moet je tijd, energie en focus voor hebben.”
Grenzeloos groeien met jouw webwinkel?
Marge is key
“We zijn zeker nog niet uitgespeeld, maar dit jaar leggen we de focus dus op het optimaliseren waar we nu staan. Voor volgend jaar denken we als eerste aan Polen en we hebben de ambitie om Scandinavische landen toe te voegen. Dat marktonderzoek moeten we nog doen. Wat doet de online markt? Is er behoefte hebben aan smartwatchbandjes en telefoonhoesjes? Hoe is de regelgeving en hoe snel kunnen we daar leveren? Als het €8 kost om een hoesje naar Polen te sturen en het duurt ook nog eens tien dagen voordat het er is, heb je geen marge meer, dus dan doen we het niet. We hebben weleens gekeken naar Amerika, maar dan gaat de levertijd naar tien dagen en dat is op dit moment nog niet interessant. Zodra het sneller kan natuurlijk wel, want Amerika is groot.”
Hele lage verzendkosten
“We werken al vanaf het begin af aan met PostNL en dat bevalt uitstekend. Niet alleen in Nederland, maar ook voor onze internationale bestellingen. We hebben gekozen voor het ‘Basic’ pakje, dat heel geschikt is voor producten met een lage waarde. Zoals onze telefoonhoesjes dus. We betalen heel weinig omdat de ‘Basic’ bestellingen zonder Track & Trace, handtekening en verzekering worden verstuurd. Voor dat lage bedrag duurt het wel wat langer voordat een pakketje aankomt. Absoluut logisch en onze eigen keuze. Maar omdat we transparant zijn over de levertijden op onze website, valt het aantal vragen erover mee. Liever zouden we Track & Trace daar ook aanbieden, maar dan klopt de verhouding tussen onze marge en de verzendkosten niet meer.”
De ultieme droom
“Waar we nog heen willen? We zijn nog jong, dus we kunnen nog een hoop bereiken. Zo kijken we weleens naar onze grootste concurrent Smartphonehoesjes. Die zitten met iets van tweehonderdvijftig man in een waan-zin-nig mooi kantoor, dat is wel een ultieme droom, ja. Marktleider zijn is natuurlijk supergaaf. Maar we hebben de tijd. Voorlopig geniet ik ook nog erg van ons mooie team van vijftig man, dat elkaar allemaal kent en doe ik elke dag wat ik écht leuk vind. Als dat geen droom is.”
Jeffrey’s groeitips
1. Doe goed marktonderzoek. Besteed daar echt veel aandacht aan.
2. Zoek native speakers voor je klantenservice en laat ze de teksten op je site en in je mails checken. Klanten prikken er zo doorheen als je site vol spelfouten staat. Dat ga je terugzien in je beoordelingscijfers.
3. Je kunt ook te hard groeien. Let daarop, want dan hou je te weinig focus over om goed te managen wat je al hebt neergezet.