Twinkle | Digital Commerce

“Met elkaar samenwerken, zonder dat concurrentie meespeelt, is dé manier om snelheid en schaalbaarheid in duurzaamheid te creëren”

2023-11-06
1000562
  • [branded content]
  • 4:37
Aangeboden door: PostNL

De impact van PostNL op het klimaat zo klein mogelijk maken, het is een van de dingen waar Lead Sustainability, Suzanne Debrichy, zich dagelijks mee bezighoudt. “We zijn al sinds 2007 bezig met onze impact op het klimaat. Doordat we duurzaamheid strategisch positioneren, zit het nog meer verankerd in de organisatie.”

Voor het Nederlandse post- en pakkettenbedrijf is duurzaamheid belangrijk, maar het omvat meer dan alleen CO2-reductie. “CO2 is goed meetbaar en daardoor een goede KPI. Zo weten we of we ook echt op de goede weg zijn. Alleen is voor ons duurzaamheid zoveel meer dan alleen CO2-reductie, het is ook echt belangrijk om te kijken naar de impact die we maken op de leefomgeving. We willen doen wat nodig is om ons steentje bij te dragen. Zo rijden we in steden steeds vaker met zogenaamde LEVV’s (licht elektrische vrachtvoertuigen), die uitstootvrij zijn én een stuk smaller dan een normale bus. Zo nemen we letterlijk minder ruimte in. Maar het zit hem ook in hoe wij de consument helpen om duurzamere keuzes te maken. In de logistiek doen we dat met alternatieve ophaallocaties zoals pakketautomaten, of de mogelijkheid om aan te geven waar je veilig het pakket wilt hebben wanneer je niet thuis bent, zoals bij de voordeur of in de voortuin onder een bankje. Dan hoef je er niet speciaal voor thuis te blijven. Zoiets lijkt misschien alleen te gaan over customer convenience, maar het gaat ook over duurzamer bezorgen. Als we op 1 miljoen pakketten per dag niet extra hoeven te stoppen of geen extra kilometers hoeven te rijden, dan tellen al die kleine stappen flink bij elkaar op”, aldus Debrichy.

Lange adem

Bijdragen in het consumentengedrag en eventuele drempels weghalen is waar nog grote winst valt te behalen volgens Debrichy. En die consument is meer dan welwillend, zo blijkt uit een pilot die PostNL deed met herbruikbare verpakkingen. “We zien vanuit de pilot dat de consument alleen al vanwege de duurzaamheidsvoordelen bereid was om iets extra’s te doen; in dit geval het terugsturen van de verpakking. Het is dan aan ons om te zorgen dat er zo min mogelijk drempels zijn, zodat uiteindelijk iedereen die ‘extra’ stap zet. Denk aan het terugsturen via de pakketbezorger, een retailpunt en de brievenbus. Deze pilot hebben we samengedaan met bol. En het resultaat was succesvol genoeg om mee door te gaan. Eigenlijk doen we dit soort onderzoeken altijd samen met klanten of partners. Alles wat we leren, delen we ook weer met andere partijen. Het is mooi als één bedrijf voorloopt, maar je maakt pas impact wanneer er heel veel bedrijven meedoen. Duurzaam (consumenten)gedrag is een project van de lange adem terwijl we, kijkend naar de klimaatverandering, die tijd eigenlijk niet hebben. Toch moet je zorgen dat iedereen meekomt. De sociale transitie komt pas op gang wanneer je dingen op grote schaal gaat doen.”

Vliegwiel voor circulariteit

Als marktleider is PostNL al jarenlang bezig met het thema duurzaamheid. Niet zo gek dat ze vaak worden uitgenodigd om mee te denken en de samenwerking op te zoeken als het gaat om dit onderwerp. Een goed voorbeeld van zo’n samenwerking is de expertgroep van Shopping Tomorrow (van Thuiswinkel.org) die met meerdere innovatieve programma’s inzoomt op duurzamere e-commerce. “Duurzaamheid is voor veel bedrijven nog een black box, ze weten niet altijd waar grondstoffen of producten zijn gemaakt of welke landen een product heeft gezien voordat het in Nederland is. De grote vraag is: hoe zorg je dat al die bedrijven samen impact maken? Met een groep van 18 experts van e-commerce bedrijven is een plan gemaakt voor circulair shoppen in 2030. We brengen in kaart waar we staan, waar we kunnen samenwerken en hoe we van elkaar kunnen leren. Het resultaat is een handleiding voor ieder bedrijf dat duurzamer wil ondernemen. Samen zijn we tot een vliegwiel voor circulariteit gekomen. Het is mooi hoe iedereen een bijdrage wil leveren. Dat je zoiets met elkaar kunt bespreken - zonder dat concurrentie meespeelt - is niet alleen ontzettend gaaf, het is ook dé manier om snelheid en schaalbaarheid te creëren.”

E-commerce in de toekomst

Dit soort samenwerkingen dragen uiteindelijk bij aan een groter doel, het is niet alleen wenselijk om met elkaar te kijken naar de toekomst, maar ook noodzakelijk. De Nederlandse economie heeft als doel gesteld dat we allemaal in 2050 100% circulair zijn. Een flinke opgave die betekent dat de organisatie nu al flink aan de bak moet. “Over aan aantal jaar ziet de e-commerce markt er al heel anders uit. Zeker ook gezien de verwachte groei van re-commerce. Zo brengen pakketbezorgers in de toekomst niet alleen pakketten naar je toe, maar halen ze ook spullen op voor reparatie of recycling. Dit moeten we gaan opschalen. Gelukkig is er een grote bereidheid vanuit webshops en de consument om hieraan bij te dragen. Nu al op dit soort zaken vooruitkijken en de samenwerking opzoeken zorgt er niet alleen voor dat je beter bent voorbereid bent op de transitie, maar dat je ook kansen kunt pakken.”

Vooruitkijken

Binnen PostNL voelt iedereen de urgentie om iets te doen aan de klimaatverandering. Zo ook Suzanne. Zij ziet dan ook voor zich dat wanneer in de toekomst jouw pakket bezorgd wordt er ergens anders in de straat een pakket retour wordt genomen door de bezorger. “Met slimme data geven we de consument nog meer inzicht in de meest duurzame bezorgplekken of tijdstippen. Of dat nou voor een nieuw besteld product is of het tweedehands kledingstuk dat naar een andere consument gaat. Zo faciliteren we de circulaire economie. Door op deze manier meer ruimte te creëren bij bezorgingen en de bezorgmomenten letterlijk te spreiden, zijn er minder gereden kilometers nodig. Zoiets lijkt misschien een klein onderdeel, maar het zet de hele keten in beweging. En dat is waar we naartoe willen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met PostNL
Tekst: BBP Media | Beeld: PostNL