Goedkope merkproducten van Action, Lidl en Ikea zijn regelmatig voor een veelvoud te vinden op platforms als bol.com en Amazon.nl. In sommige gevallen worden producten daar voor vijf keer de originele prijs aangeboden.
Dat blijkt uit een inventarisatie van de Consumentenbond. De bond constateert dat verschillende merkproducten van Action, Lidl en Ikea op de platforms worden aangeboden en dat er grote verschillen zitten in de verkoopprijs. Zo wordt de kalkreiniger Superfinn van Action op bol.com voor 9,29 euro aangeboden, terwijl deze in de winkel 1,42 euro kost. En een airfryer van het huismerk van Lidl staat op het platform voor 74,99 euro, terwijl deze in de winkel bijna de helft goedkoper is.
Op Amazon.nl staan veel Ikea-producten die op het platform tegen een veelvoud van de originele prijs worden aangeboden. Zo betalen consumenten voor Martorp-bestek op het platform 120,34 euro, terwijl deze bij Ikea zelf 34,99 euro kost. En dat is foute boel, stelt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Consumenten worden afgezet. De externe verkopers kiezen vooral populaire producten, die in de stenen winkels snel uitverkocht zijn. Niet alleen omdat consumenten ze en masse kopen. Maar dus ook doordat een aantal profiteurs die spullen groot inslaat om vervolgens voor veel meer geld door te verkopen. En daarbij wordt ze door de verkoopplatforms geen strobreed in de weg gelegd.’
De bond heeft de desbetreffende platforms op de hoogte gebracht van de bevindingen. Amazon.nl en bol.com geven aan dat verkopers vrij zijn om zelf hun prijzen te bepalen. Maar dat er wel wordt gecontroleerd op al te grote prijsafwijkingen. Action en Lidl zijn ook op de hoogte, maar kunnen er zelf weinig tegen doen. Ikea zegt het doorverkopen buiten de eigen winkels te verbieden en hierop te controleren.
De consumentenbond vergeet voor de goedkopere producten even dat je er ook verzending bij krijgt. Dus die voorbeelden van de Superfinn kalkreiniger en Spargo-schoonmaakdoekjes slaan nergens op. Dat is echt consumentenbond onwaardig. Roepen dat iets 6 keer zoveel kost als de oorspronkelijke prijs en dan even vergeten dat de verzendkosten, die het verschil vrijwel volledig verklaren, vergeten. Ze zouden dit nieuwsbericht moeten rectificeren.
Mee eens, Jan!
Wat een onzin dit. De consumentenbond loopt wel vaker achter de feiten aan, maar hier zitten ze echt fout. Lijkt mij ook een rectificatie waard.
Een goedkoop product verkopen op bol.com betekent afdracht aan bol.com en verzendkosten. Dan wordt het dus zo 7 of 8 euro duurder dan in de winkel. Niet zo lastig toch?