Twinkle | Digital Commerce

Weer dubbelcijferige groei voor bol.com; advertentietak wordt steeds belangrijker

2023-08-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:22

Het handelsvolume van platform bol.com kwam in het tweede kwartaal 10,5 procent hoger uit dan een jaar geleden. In totaal werd voor zo’n 1,4 miljard euro verhandeld op het platform.

Dat blijkt uit de meest recente kwartaalcijfers van Ahold Delhaize, het moederbedrijf van de Twinkle100-aanvoerder. Ahold Delhaize is voor het eerst transparanter over de advertentieverkopen bij bol.com Die tak wordt steeds belangrijker voor retailers en bol.com zag de omzet daarvan met maar liefst 73 procent stijgen ten opzichte van het tweede kwartaal in 2022. Hoeveel die omzet exact is wordt niet gespecificeerd.

Waar Ahold wél graag dieper op ingaat zijn de verkopen van derden verkopers op bol.com. De handelspartners – inmiddels alweer bijna 52.000 – zagen hun omzet op bol.com stijgen met gemiddeld 13,3 procent. Een snellere groei dus dan het platform als geheel. Ook stijgt het aandeel verkopen door partners op het platform nog steeds. In het eerste kwartaal waren zij nog goed voor 65 procent van de totale verkopen, een kwartaal later is dat 66 procent. Het is niet bekend of bol.com aan die groeicijfers ook wat overhoudt. Ahold Delhaize doet zelden tot nooit uitspraken over het resultaat van bol.com.

Verder uitgezoomd valt op dat de online verkopen van Ahold Delhaize met 9,3 procent stegen tot bijna 2,9 miljard euro. Het gaat hierbij om alle online divisies van het bedrijf. In Nederland zijn dat Albert Heijn online, Gall & Gall, Etos en bol.com (inclusief partner). De totale omzet van Ahold komt 4,3 procent hoger uit op 22 miljard euro. De netto winst is 468 miljoen euro, 21,2 procent lager dan vorig jaar.