Bol.com gaat de 52.000 verkooppartners helpen met het opnieuw verkopen van geretourneerde producten. Dat doet het bedrijf middels een samenwerking met Troostwijk Auctions.
Die laatste helpt verkopers van het platform om retourgestuurde producten in bulk te verkopen via zijn eigen veilingplatform. Daarvoor werkt het bedrijf samen met logistieke partner Blue Banana Logistics. Alfred Blom van Troostwijk Auctions zegt daarover tegen Emerce. ‘De verkooppartner krijgt, als hij items retour van de consument krijgt, de keuze om het wel of niet naar Blue Banana Logistics te laten sturen. De reden om dat wel te doen, is dat wij hen snel alsnog aan een koper kunnen helpen.’
Voor bol.com is de samenwerking een manier om partners te helpen met het verlengen van de levensduur van producten, en onderdeel van een breder palet aan diensten. Zo helpt het platform verkopers ook met hun retouren middels verschillende samenwerkingen.
De detailhandelswaarde van retourgestuurde producten op bol.com ligt volgens Troostwijk jaarlijks rond de 90 miljoen euro.
Troostwijk Auctions is onderdeel van TBAuctions.
90 miljoen euro? Wie zegt dat? Komt dat cijfer van Bol.com zelf? Het gemiddelde retourpercentage bij Bol.com is minstens 5%. Bij een platform omzet van 5,5 miljard euro is dat dus eerder 500 miljoen euro aan retouren ipv 90 miljoen euro.
@Kristof, daar heb je helemaal gelijk in. Wat goed zeg van Bol dat ze een bedrijf de retouren opnieuw laten verkopen, maar niet heus. Het zou Bol sieren wanneer ze eens een bedrag in rekening gaan brengen voor het klakkeloze bestellen van artikelen en het op kosten van de verkooppartner retourneren. Er wordt zó over het milieu en klimaat gedramd, bijvoorbeeld de horeca (afhaal) die plasticverpakkingen in rekening moeten gaan brengen bij de consument, maar kijk eens wat al die retouren het milieu aanrichten!
Tien tot vijftien procent*
beter dat ze niet egwoon alles klakkeloos meer accepteren. van de producten die ik bij bol had liggen accepteerde ze werkelijk alles retour, gebruikte opblaaspoppen, buttpluggen met strukken stront eraan, schaamhaar op vibrators.... Bol vind het allemaal normaal dat de klant dat gebruikt terug kan sturen, zij betalen immers niet, ik krijg dat dan in grote dozen weer terug op mijn kosten en klant wordt op mijn kosten terugbetaald dus gooi ik jaarlijks duizenden kilo's aan electronica, batterijen, accu's, plastic, siliconen en weet ik veel wat nog meer terug. niet omdat wat mis mee is maar omdat de klant na gebruik van die buttplug toch liever een roze als een zwarte buttplug in zijn anus stopt of die anders plastic opblaaspop hopelijk toch net wat lekkerder *****... en dan nu gaan lopen doen of ze duurzamer willen zijn? stop dan eerst eens die makkelijk te stoppen onnodige retourstroom dat zou pas vele miljoenen kilo's aan onnodig weggegooide spullen gaan schelen!!!
Mee eens met de reacties. Bol schuift alle kosten van de retour op de verkopers af, en dan lopen ze te roepen met gratis retour voor de klant.
Je verzendkosten zijn kosten, de retourlabel betaal je aan mee, onverkoopbare voorraad.. of onbruikbare verzenddozen, of de afvalkosten van het afval dat mensen meesturen met de retour (heb laatst een handdoek van 5 jaar oud meegekregen).
Amazon is tenminste eerllijker op dat gebied: retour tot 35% kosten aan klant doorberekenen, verzendkosten ook.
Lang leve Amazon!
Je hoeft niet via BOL te verkopen, dat doe je als ondernemer toch echt zelf omdat je waarschijnlijk zelf geen toegevoegde waarde aan de markt brengt... Doe je dat wel dan wil je niet via een marketplace verkopen.
Het gaat erom dat Bol het braafste jongetje uit de klas wil zijn. Dat zijn ze niet. In Nederland loopt heel veel asociaal volk rond wat maar koopt en weer (gebruikt) retourneert, en dat moet je of je nu wel of niet via Bol verkoopt, gewoonweg niet accepteren. Alles voor de reviews?! Reviews kunnen ons de pot op!
weer zo een domme reactie.ook niet klagen dan als je door groen over zebrapad loopt en aangereden wordt. je had daar immers niet hoeven lopen he, je had ook thuis kunnen blijven of andere route kunnen nemen of zelf met auto gaan. dit is net zo een dom antwoord als die van jou.
@Daniel
Er is maar één dom antwoord en dat is die van jou. Je weet van te voren als je op BOL gaat verkopen, dat je aan deze voorwaarden moet voldoen. Hoe transparant wil je het hebben? De keuze is volledig aan jezelf. Als het niet uit kan moet je het niet het doen... Zolang iedereen op BOL blijft verkopen verandert er helemaal niets en heeft BOL geen enkele incentive om verzend of retourkosten in rekening te brengen.