Twinkle | Digital Commerce

Twinkle jaaroverzicht 2021: maart & april

2021-12-24
1000562
  • [nieuws]
  • 2:47

Een nieuw jaar, nieuwe kansen en een frisse start na het bizarre retailjaar 2020, toch? De realiteit bleek begin dit jaar echter anders. Nee, we zijn nog niet van de maatregelen rondom corona af. Winkelsluitingen, e-commerce dat maar blijft groeien en webwinkels en vervoerders die moeten opschalen. De crisis vergt veel van ondernemers. Saai is het zeker niet, dat laten we zien in dit jaaroverzicht, verdeeld over vijf dagen. Met vandaag maart & april:

Maart

We trappen maart af met het nieuws dat online super Crisp een investering van 30 miljoen euro heeft opgehaald. Met het geld wil het bedrijf zijn activiteiten uitbreiden. Ondertussen besluit bol.com te stoppen met de verkoop op het platform door particulieren. Die konden voorheen boeken, muziek en films aanbieden, maar het platform besluit de stekker daaruit te trekken. Daar tegenover staat dat het platform de dienst ‘Verzenden via bol.com’ officieel lanceert. Daarmee kunnen verkooppartners de logistiek van leveringen aan bol.com overlaten. Ondertussen komt A.S Adventure, het moederbedrijf van buitenwinkel Bever, voor de helft in handen van een groep banken. In ruil daarvoor wordt een deel van de schulden kwijtgescholden. En er is nog meer overnamenieuws: zo krijgt brillenreus EssilorLuxottica van de Europese Commissie toestemming om branchegenoot GrandVision over te nemen, mits die laatste optiekketen EyeWish verkoopt. De gewenste overname loopt inmiddels al enkele jaren. In maart wordt ook bekend dat Ahold Delhaize en Hema het eens zijn geworden over de overstap van Saskia Egas Reparas van Etos naar het warenhuis. Zij wordt daar de nieuwe ceo. Verder doet supermarkt Jumbo een test met slimme winkelwagens, slaat Zalando de handen ineen met Fietskoeriers.nl en bouwt VidaXL een groot dc van 141.000 vierkante meter in Venlo. Maart eindigt traditioneel met de uitreiking van de Shopping Awards – in 2021 digitaal. FonQ gaat er met de titel ‘DHL Beste Webwinkel 2021’ vandoor.

April

De maand april werd getekend door een aantal overnames en faillissementen, zo maakte Kijkshop.nl na anderhalf jaar bekend ermee te stoppen. In 2019 nam ondernemer Konrad van den Bosch de merknaam van de bekende winkelketen over en maakte er een pure player van. Financiële problemen deed het bedrijf uiteindelijk de das om. Ook D-reizen moest in april het faillissement aanvragen, door de coronacrisis raakte het bedrijf in grote problemen. Ook waren er dus enkele overnames. Zo verkoopt Blokker dochteronderneming Casa aan investeerder Globitas, krijgt PostNl toestemming om Sandd over te nemen, en wordt IT-specialist Centralpoint overgenomen door branchegenoot Dustin. Ook 4Launch, dat tot 2017 nog tot het portfolio van Centralpoint (destijds Infotheek Group) behoorde, wordt overgenomen. De shop komt in handen van Aces Direct. De grootste overname is echter voor bloomon. De online bloemenverkoper wordt overgenomen door de Britse speler Bloom & Wild. Bloomon blijft wel onder dezelfde naam actief. ‘Door de overname kunnen we inzetten op internationale expansie en tegelijkertijd structureel blijven investeren in onze propositie’, aldus Bart Troost, medeoprichter van bloomon. Meer nieuws in april: De Buren ontvangt een miljoeneninvestering voor de uitbreiding van pakketkluiswanden, JD.com opent een dc in Venray en bezorger Budbee plaatst honderd pakketkluizen in Nederland. Ook Albert Heijn blijft investeren in online. Zo begint de Zaanse super met het gebruik van zogeheten Light Electronic Vehicles (LEV) voor de bezorging van boodschappen. Het bedrijf begint met enkele van deze elektrische minibusjes, met de bedoeling dat dit langzaam wordt uitgebreid.