Bol.com maakt vandaag bekend dat het zijn vorig jaar aangekondigde dienst ‘Verzenden via bol.com’ beschikbaar maakt voor verkooppartners in Nederland.
Met deze aanvullende dienst verzorgt de Twinkle100-aanvoerder de logistiek van bestellingen die bij partners liggen opgeslagen. Voordelen voor de partners zijn onder andere dat zij de levering van de bestellingen niet meer zelf hoeven te regelen én dat ze gebruik kunnen maken van snelle bezorgopties. ‘De partner is alleen verantwoordelijk voor het op tijd aanleveren van de bestelling bij de vervoerder.’
Ruim een jaar geleden, tijdens de laatste fysieke editie van de Webwinkel Vakdagen, kondigde algemeen directeur Huub Vermeulen de nieuwe dienst aan. Deze is anders dat de dienst ‘Logistiek via bol.com’, waarbij partners de volledige opslag en bezorging laten regelen door bol.com. Met ‘Verzenden via bol.com’ gaat het specifiek om de verzending van bestellingen die bij de partners zelf liggen opgeslagen, liet Vermeulen destijds in gesprek met Twinkle weten. ‘Je mag natuurlijk nog met je eigen contracten en bezorgdiensten leveren. Dit is echt een aanvullende optie. Uiteindelijk hopen we dat in ons assortiment zoveel mogelijk producten snel bezorgd kunnen worden.’
Het enige dat partners voor de dienst moeten doen, is ervoor zorgen dat de bestellingen op tijd bij de vervoerder worden aangeleverd. Bestellingen worden de volgende dag bezorgd. ‘Verzenden via bol.com’ is vooralsnog alleen beschikbaar voor Nederlandse partners. De uitrol naar België volgt in ieder geval dit jaar nog.
Een overzicht van de voorwaarden, tarieven en meer informatie over de nieuwe dienst is hier terug te vinden.
jammer enkel dat Redjepakketje geen onderdeel meer van de dienst uitmaakt zoals bij aankondiging vorig jaar wel het geval was en je tot 23:59 besteld is morgen geleverd kon bieden. Redjepakketje maakt wel nog onderdeel uit van de algemene voorwaarden maar is niet meer te gebruiken helaas. Verder zeker interessante aanvulling die ik hopelijk zo snel mogelijk kan gebruiken (vorig jaar al voor aangemeld).
De dienst biedt scherpe prijzen maar heeft nogal wat opstartproblemen en dat is zacht uitgedrukt. Voor 23:59 besteld morgen in huis is een belofte die voorlopig denk ik niet nagekomen gaat worden. Ook zijn de originele verzendtarieven alweer verhoogd. Al met al is het nu een dermate uitgeklede dienst dat ik de voordelen er niet meer zo van zie. Eigenlijk alleen het feit dat klantvragen worden afgehandeld door bol.com en dat je niet meer wordt afgerekend op het falen van de vervoerder. Daar staat wel tegenover dat artikelen die zijn toegewezen aan deze dienst, niet meer geswitched kunnen worden naar een andere vervoerder. En ook andersom gaat niet meer. Staan artikelen op VVB dan moeten ze ook op die manier verzonden worden en dat is toch wel weer erg jammer.