Twinkle | Digital Commerce

‘Pakketpunt nog lang niet duurzaam’

2020-09-02
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:11

Er moet nog heel wat gebeuren als pakketpunten bij gaan dragen aan de reductie van uitstoot bij bezorging van pakketten.

Dat leert een onderzoek van TNO, in opdracht van Thuiswinkel.org en Topsector Logistiek. Zo wordt ongeveer 13 procent van de pakketten nu afgeleverd bij afhaalpunten. Echter, pas als hier ‘veel meer’ voor wordt gekozen zorgt dit voor een afname van het aantal kilometers dat door bezorgers gereden wordt.

Doorpakken

Uit een doorberekening van de onderzoeksorganisatie blijkt namelijk dat als de helft van de pakketten naar afhaalpunten wordt gebracht, er een co2-reductie van ongeveer 17 procent zal zijn in het totale last mile netwerk. Maar om dat te bereiken moeten dus aanzienlijk meer consumenten kiezen om pakketjes bij de afhaalpunten te laten bezorgen, terwijl die punten bij sommige – lokale – winkeliers al overvol zijn. In Nederland staan momenteel ruim 9.500 pakketpunten, echter leert onderzoek van de ACM dat die niet altijd op een ideale afstand van huishoudens liggen. Waardoor de stap groter wordt voor klanten om voor een pakketpunt te kiezen.

Aantrekkelijk(er)

De e-commerce sector zou er dus goed aan doen om pakketpunten op beter bereikbare locaties aan te bieden, stelt Margreeth Pape, programmamanager duurzaamheid en logistiek bij Thuiswinkel.org. Op deze manier is het voor de consument aantrekkelijker om een pakket op te halen. Terwijl de pakketten zelf beter onder de pakketpunten verspreid worden. Dat laatste zorgt er dan weer voor dat sommige afhaalpunten niet overvol liggen.