Consumenten zijn over het algemeen niet op de hoogte van het duurzame aspect van online winkelen. Zij moeten dan ook beter worden voorgelicht, bepleit branchevereniging Thuiswinkel.org.
Dat stelt de branchevereniging vandaag, op 'duurzame dinsdag', aan de hand van een onderzoek dat samen met DS Smith Packaging en Amazon.nl is gehouden.
'Online winkelen kan duurzamer zijn'
Zo denkt slechts 17 procent van de consumenten dat een webwinkel duurzamer is dan een fysieke winkel. Maar is dit volgens de branchevereniging niet altijd het geval. Zo stelt Algemeen Directeur Marlene ten Ham: ‘Online winkelen kan juist duurzamer zijn, onder andere vanwege de efficiëntie van pakketbezorging en het hoge energieverbruik van fysieke winkels. Wanneer consumenten allemaal individueel met de auto naar winkels rijden, leidt dit tot een hogere milieu-impact dan wanneer een pakketbusje meerdere bestellingen tegelijk aflevert.’
Dit wordt in het onderzoek aan de hand van onderstaande grafiek kracht bijgezet. Daarbij moet gezegd worden dat deze cijfers (bron: Oliver Wyman Analysis) uitgaan van het gegeven dat alle consumenten met de auto naar de winkel gaan, en cijfers stammen uit het jaar 2019.
Ga je uit van de cijfers van het onderzoek van Oliver Wyman Analysis (PDF), dat in opdracht van Amazon werd uitgevoerd, dan blijkt inderdaad dat fysieke detailhandel 1,5 tot 2,9 maal meer CO2 per verkocht product kan uitstoten. (factor 2,3 uit bovenstaande grafiek is het gemiddelde in Europa)
Rol webwinkels
Verder blijkt uit het onderzoek van Thuiswinkel.org dat consumenten met name verpakken en bezorgen als belangrijke factoren zien om e-commerce verder te verduurzamen, terwijl de grootste milieu-impact juist wordt gemaakt door het kiezen voor het meest duurzame product. Hier is een rol weggelegd voor de webwinkels zelf, omdat consumenten niet vaak goed zelf kunnen inschatten wat duurzamere keuzes zijn.
Afhaalpunt niet altijd duurzamer
Consumenten denken ook (40%) dat afhaalpunten altijd duurzamer zijn dan thuisbezorging. Maar ook dit is volgens Ten Ham een misvatting: ‘Een afhaalpunt is alleen duurzamer wanneer de consument er lopend of met de fiets heengaat. Lukt dit niet en ga je toch met de auto, kies dan thuisbezorging. Zorg ook dat je thuis bent wanneer het pakket wordt geleverd, anders gaat de milieuwinst verloren. Als sector hebben wij de verantwoordelijkheid om de consument hierover in te lichten, om het zo duidelijk mogelijk te maken.’
'Niet karton versus plastic'
Tot slot heeft een ruime meerderheid van de consumenten (8 op de 10) de voorkeur boven een kartonnen verpakking boven een plastic verpakking, vanwege milieuredenen. Volgens de branchevereniging passen er met plasticverpakkingen (zakken) meer pakketjes in een bezorgbusje. ‘Uiteindelijk draait het niet om karton versus plastic, maar om de juiste verpakking voor het juiste product.’
Aan het onderzoek deden 1.334 consumenten mee.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Thuiswinkel.org: ‘Consument onvoldoende geïnformeerd over duurzame e-commerce’