Lokale winkeliers krijgen steeds meer te maken met grote aantallen bestellingen bij een pakketpunt. De dozen zijn vaak in dermate grote getalen aanwezig, dat ze niet meer in de daarvoor bedoelde opslaglocaties passen. En soms zelfs voor de toonbank moeten staan.
Dat schrijft het NRC. Het gaat hierbij voornamelijk om kleine winkeliers, zoals tabakszaken. Consumenten kiezen steeds vaker bij een online bestelling om het pakket te laten afleveren bij een pakketpunt. ‘Laatst liet iemand hier een fiets bezorgen. En vijf zakken met vijfentwintig kilo kattengrit’, aldus een lokale ondernemer tegen de krant.
PostNL beheert het grotendeel van de servicepunten en stelt onlangs afspraken te hebben gemaakt over een kortere maximale periode dat de pakketjes bij een servicepunt mogen liggen. Eerst was dit twee weken, nu is dat nog maar één week. Volgens PostNL ontstond er namelijk een discussie of het wel zinvol is om een pakket twee weken te laten liggen, aangezien blijkt dat een pakket dat langer ligt dan één week waarschijnlijk niet meer wordt opgehaald.
Maar de echte oplossing ligt volgens PostNL in het verbeteren van thuisbezorging. Een punt waar het bedrijf dus ook vol op inzet, aldus Liesbeth Kaashoek, directeur pakketten en logistiek. ‘We weten dat consumenten het liefst zelf de regie hebben over waar en wanneer ze een pakketje ontvangen.’ Door bezorgmomenten preciezer te maken, hoopt het bedrijf dat minder mensen ervoor kiezen om pakketten af te halen. Zo startte het bedrijf vorig jaar een proef met bol.com voor leveringen binnen twee uur.
Pakketkluizen
Toch is drukte bij de pakketpunten niet altijd te voorkomen, zeker niet bij drukke periodes als Kerst en Sinterklaas. Middels algoritmes wil PostNL die piekdruktes voorspellen en ook voorkomen, door bijvoorbeeld meer pakketkluizen te plaatsen en andere alternatieven te testen. PostNL, DHL en UPS hadden vorig jaar 197 van deze kluizen in Nederland staan. Bijna een verdubbeling ten opzichte van 2017.
Waar is die mooi Kiala tijd gebleven waarbij er een echte specialist was op het gebied van Afhaalpunten? Vervoerders in Nederland laten het maar eerst gebeuren voordat er goede oplossing en service kan worden aangeboden, jammer te zien dat het nog steeds niet serieus genomen wordt ondanks dat het perfecte oplossing is voor de ontvanger, het reduceren van de kosten, het voorkomen van verstopte woonwijken en uiteraard het milieu. Laat de echte special maar opstaan....
In de avond zijn de meeste mensen thuis en is het rustig op de wegen... moet ik dit nog verder uitleggen?
U dwingt dus mensen maar meer en meer 's avonds te moeten gaan werken. U kunt dat ook doen, dan heeft u overdag genoeg tijd om naar een pakketpunt te gaan. Of doe eens gek, een winkel....