Warenhuis wehkamp pakt de retouren aan. Daardoor kunnen consumenten niet altijd hun pakketje meer gratis laten ophalen. Het is één van de maatregelen van het warenhuis om winstgevend te worden.
Dat blijkt uit een interview van het FD met wehkamp’s ceo Graham Harris. Volgens de krant gaat het niet best met wehkamp. Zo behaalde het bedrijf in 2018 naar schatting minder omzet dan in 2017, waardoor het bedrijf van de vierde naar de vijfde positie zakte in de Twinkle100. En ook onder de streep ziet het er niet rooskleurig uit. Dat laatste wil wehkamp nu gaan verbeteren.
Om dat te behalen zijn drastische maatregelen nodig. Bijvoorbeeld door bedragen te rekenen voor het ophalen van retouren. Klanten kunnen nog wel gratis hun pakketje bij een DHL-punt in de buurt afgeven, maar als de bestelling thuis moet worden opgehaald rekent wehkamp nu 2,95 euro per keer of 5,95 euro voor een heel jaar. Dat geldt overigens alleen voor kleine artikelen. Grote spullen worden nog wel gratis opgehaald.
Daarnaast wil wehkamp korte metten maken met serie-retourneerders. Consumenten die stelselmatig – vooral kleding – terugsturen. Dat kost een webwinkel handen vol geld, het is dan ook niet vreemd dat andere fashionwebwinkels als Asos hier al eerder tegen optraden. Ook wehkamp gaat daar nu in mee. Wie meer dan 80 procent van zijn bestellingen retourneert, mag geen gebruik meer maken van de achteraf betaaloptie. Volgens Harris gaat dat om slechts 10.000 klanten.
Uiteindelijk moeten onder andere deze maatregelen er dus voor zorgen dat wehkamp het hoofd boven water weet te houden. De concurrentie neemt namelijk alsmaar toe. Nu ook Amazon komend jaar waarschijnlijk meer op de Nederlandse markt wil inzetten. Volgens Harris is er nog wel ruimte voor een online warenhuis als wehkamp. Het bedrijf wil zich onderscheiden door een ‘inspirerende winkelbeleving’ en alleen te richten op de Nederlandse markt.
De doodsteek voor Wehkamp denk ik. CEO zegt het volgende:
"Volgens Harris is er nog wel ruimte voor een online warenhuis als wehkamp. Het bedrijf wil zich onderscheiden door een inspirerende winkelbeleving en alleen te richten op de Nederlandse markt".
Ik ben het hier totaal mee oneens. Er is geen ruimte meer voor een online warenhuis zoals Wehkamp het nu doet. Wehkamp wordt straks opgegeten door Bol.com en Amazon.
Gaat ze veel klanten kosten maar heel begrijpelijk! Online wordt misbruikt. 3 maten bestellen en de rest retour. Dus ik begrijp wehkamp wel.
Als een klant een aantal keer meerdere identieke stuks besteld en structureel weer een aantal maten - op 1 na - terugstuurt, zou duidelijk moeten zijn welke maten/van welk merk moeten/kunnen worden uitgeschakeld in de bestelopties. Personaliseren doe je zo! :-)
Vooral de dames/heren die de bestelling gebruiken om zichzelf mooi op de foto te zetten op social media met hele dure kleding (kaartje op de rug), maken het de webwinkeliers niet makkelijk.
Dure kleding bestellen, kiezen voor achteraf betalen (niet dus), gratis laten bezorgen, mooie selfies maken, daarna gratis retour sturen (met make-up vlekken). Volgens mij staan er al een aantal van dit soort figuren op een zwarte lijst, zoiets valt natuurlijk wel op.
Halfzachte maatregelen, wanneer durft een grote jongen eens echt de grote jongen te zijn en voor retouren een bijdrage vragen? Nu roepen ze dat het niet meer gratis is maar je kunt het nog steeds gratis afgeven bij een pakketpunt of voor 5,95 per jaar DHL weer oneindig vaak thuis af laten halen. Waar we met z'n allen natuurlijk veel gebruik van gaan maken, want als je er voor betaalt wil je ook waar voor je geld dus extra vaak retouren op laten halen! Reken gewoon 2,50 retour kosten, dat zal wat omzet kosten, maar de retourenberg zal significant minder zijn. En ga er groots mee adverteren, wij helpen het milieu een handje, wij besparen vanaf nu jaarlijks.....Co2, laat dit berekenen en ga voor de gun factor! Zeker nu iedereen het over het milieu heeft is dit het moment om daar op door te pakken. Succes!
Als Wehkamp meer aandacht zou besteden aan betere productomschrijving en maataanduiding zorgt dat ook voor minder retouren. Ik shop graag online bij winkels die dat heel goed doen. Zelden hoef ik bij hen iets te retourneren.
I have been buying from Wehkamp oflate. The website design is COOL and smooth. Delivery has always been the next day and the shipping cost is almost NIL for even low cost product and the price for most of the products are cheaper than BOL.