Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp: retouren niet altijd gratis meer

2019-12-09
1000562
  • 1:32

Warenhuis wehkamp pakt de retouren aan. Daardoor kunnen consumenten niet altijd hun pakketje meer gratis laten ophalen. Het is één van de maatregelen van het warenhuis om winstgevend te worden.

Dat blijkt uit een interview van het FD met wehkamp’s ceo Graham Harris. Volgens de krant gaat het niet best met wehkamp. Zo behaalde het bedrijf in 2018 naar schatting minder omzet dan in 2017, waardoor het bedrijf van de vierde naar de vijfde positie zakte in de Twinkle100. En ook onder de streep ziet het er niet rooskleurig uit. Dat laatste wil wehkamp nu gaan verbeteren.

Om dat te behalen zijn drastische maatregelen nodig. Bijvoorbeeld door bedragen te rekenen voor het ophalen van retouren. Klanten kunnen nog wel gratis hun pakketje bij een DHL-punt in de buurt afgeven, maar als de bestelling thuis moet worden opgehaald rekent wehkamp nu 2,95 euro per keer of 5,95 euro voor een heel jaar. Dat geldt overigens alleen voor kleine artikelen. Grote spullen worden nog wel gratis opgehaald.

Daarnaast wil wehkamp korte metten maken met serie-retourneerders. Consumenten die stelselmatig – vooral kleding – terugsturen. Dat kost een webwinkel handen vol geld, het is dan ook niet vreemd dat andere fashionwebwinkels als Asos hier al eerder tegen optraden. Ook wehkamp gaat daar nu in mee. Wie meer dan 80 procent van zijn bestellingen retourneert, mag geen gebruik meer maken van de achteraf betaaloptie. Volgens Harris gaat dat om slechts 10.000 klanten.

Uiteindelijk moeten onder andere deze maatregelen er dus voor zorgen dat wehkamp het hoofd boven water weet te houden. De concurrentie neemt namelijk alsmaar toe. Nu ook Amazon komend jaar waarschijnlijk meer op de Nederlandse markt wil inzetten. Volgens Harris is er nog wel ruimte voor een online warenhuis als wehkamp. Het bedrijf wil zich onderscheiden door een ‘inspirerende winkelbeleving’ en alleen te richten op de Nederlandse markt.