Twinkle | Digital Commerce

Wat betekent de komst van Amazon naar Nederland?

2020-01-15
1000562
  • 2:28

Na jarenlange speculaties werd gisteren bekend dat Amazon begin volgend jaar zijn Nederlandse shop gaat uitbouwen tot een volwaardige webwinkel. Dit zal impact hebben op de Nederlandse e-commerce markt, maar er is zeker ruimte voor een grote speler als Amazon in Nederland.

Dat vertelt Dirk Mulder, sector banker Trade Retail bij ING, in gesprek met Twinkle. Volgens Mulder zingt de naderende uitbreiding van de Nederlandse Amazon-webwinkel al langer rond in de e-commerce branche. Zo ontving hij dit jaar al meerdere signalen van leveranciers die gesprekken voeren met de Amerikaanse e-tailreus. Dat de Nederlandse entree er nu daadwerkelijk aan zit te komen, zorgt voor het nodige enthousiasme bij Mulder: ‘Eindelijk!’

Gefragmenteerde markt

Over de invulling van de aankomende volwaardige Nederlandse webshop is nog vrij weinig duidelijk. Over wanneer deze officieel gelanceerd wordt, doet Amazon nog geen uitspraken. Maar volgens Mulder gaat het zeker gevolgen hebben voor partijen als bol.com, wehkamp en Coolblue. ‘Amazon loopt op het gebied van data en ervaring mijlenver voor. Uiteindelijk gaat dat impact hebben. Ten opzichte van andere landen is de Nederlandse markt nog enorm gefragmenteerd. In andere landen zie je een meer geconcentreerde markt. Je mag verwachten dat dit ook in Nederland gaat plaatsvinden. Maar ik geloof niet dat het zo hoeft te zijn dat er ruimte is voor één groot platform. Er is zeker ruimte voor zowel bol.com als Amazon. Daar komt nog bij: van concurrentie wordt niemand slechter.’

Die ruimte is er volgens Mulder onder meer omdat er een verschil is tussen Duitse en Nederlandse consumenten. Mulder: ‘Ik geloof dat bijvoorbeeld bol.com met zijn kennis van de Nederlandse consument zeker een voorsprong heeft. Er zit een groot verschil op het gebied van tone of voice. Bol.com speelt dat spelletje toch beter. Daarnaast zorgt Amazon bij leveranciers toch voor een redelijke negatieve bijsmaak. Dat als je niet goed presteert dat je dan snel zakt in de ranking. Ik denk dat als bol.com kiest om echt dé partner te worden voor leveranciers en retailers, dat ze dan een voorsprong kunnen pakken ten opzichte van Amazon.’

'Waarom zou je kiezen?'

Gisteren, tijdens het Twinkle Marketplaces Event, was de komst van Amazon naar Nederland onderwerp van gesprek. Veel sessies gingen over het verkopen op marketplaces en over tips hoe je beter op marktplaatsen kunt verkopen als merchant. Jorrit Steinz, ceo van marktplaats-integratieplatform ChannelEngine, zei na zijn presentatie te verwachten dat Amazon ‘veel gas gaat geven in Nederland.’ Volgens hem kunnen ook andere platform profiteren van de komst van Amazon. ‘Zowel bol.com als Amazon zullen in Nederland flink gaan groeien. Pas 10 procent van de retail is online. Ik verwacht wel dat het veel impact gaat hebben op kleinere webshops.’ Ook ging Steinz dieper in op de vraag of verkopers nu voor een lastige keuze staan, als ze zouden moeten kiezen tussen Amazon of bol.com. ‘Waarom zou je kiezen? Je moet overal zijn waar gezocht wordt. Daarnaast verkopen bedrijven op de ene marktplaats hele andere dingen dan op de andere. Dus er zitten grote verschillen tussen.’

Twinkle heeft Amazon gevraagd om een reactie. Een woordvoerder laat weten dat Amazon over de komst naar Nederland geen aankondigingen heeft gedaan.