Het bezorgen van boodschappen maakt het lastig om het bedrijfsmodel van online boodschappen winstgevend te maken, dat stelt cfo Ton van Veen van Jumbo.
Volgens Van Veen neemt de consument bij het doen van de boodschappen in een fysieke winkel het duurste gedeelte van de logistieke keten voor zijn rekening, stelt hij in het Belgische blad CFO Magazine, opgepikt door Distrifood. ‘Door precies dezelfde zaken online aan te bieden, integreren we deze laatste fase van het traject terug in de keten. Zonder dat daar een financiële compensatie tegenover staat.’
Goedkoop leveren
Dat maakt het online boodschappen doen een fors verlieslatend model, stelt Van Veen. Zeker omdat steeds meer mensen de weg naar de online super weten te vinden. Doordat een consument gewend is om zo goedkoop mogelijk de boodschappen in huis te ontvangen, verwacht deze ook weinig ervoor te moeten betalen, is de gedachte.
Opvallend is wel dat Jumbo zelf steeds meer met online boodschappen doet. Zo opende het bedrijf vorig jaar twee distributiecentra voor online boodschappen, in Amsterdam en Middelburg. Eerst werden online bestelde boodschappen alleen vanuit geselecteerde Jumbo-filialen verzonden naar de consument.
Aanbod
Toch kiest Jumbo meer voor online, om een omnichannel-ervaring te bieden, vervolgt Van Veen. ‘De klant wil boodschappen doen zoals hij dat wil, punt. Tijdens de week is dat met smartphone, tablet of computer, terwijl hij tijdens het weekend mogelijk geïnspireerd wil worden in een fysieke winkel. Het aanbod moet hieraan tegemoet komen.’
Met de boodschappenbezorging in Amsterdam kunnen consumenten daar voor het eerst bij Jumbo in de vroege ochtend, tussen zeven en acht uur, boodschappen laten bezorgen. Daarnaast hebben zij ook de keuze uit bezorgslots van één of twee uur.
Het online aandeel van Jumbo lag tegen het eind van 2018 op bijna 4 procent
Als een CFO alleen naar de cijfers kijkt dan heeft hij gelijk en moet hij het misschien niet doen. maarja, we hebben meer gevallen gezien waarin bedrijven niet meebewogen met de veranderende markt en consument (meer online, minder fysiek). Jumbo zal dit moeten zien als investeringen voor de toekomst zodat ze hun businessmodel kunnen aanpassen aan de veranderende omstandigheden en zo snel mogelijk dit business model winstgevend maken. Voor de online klant hoef je namelijk geen winkel in een woonwijk te hebben maar kan je een distributie systeem bouwen op een goedkope bouwlocatie. Ook qua personeel heb je minder nodig om de schappen op orde te maken etc. Er moeten dus ook kostenvoordelen te behalen zijn. mss moet de jumbo gaan nadenken over het terugbrengen van de SRV wagen?
Ik vertel al 30 jaar dat supermarktklanten steeds meer werk zélf doen, de scanner is de laatste toevoeging, want dat vervangt de dure cassière. Hoe bedenkt iemand met een fatsoenlijke bedrijfskundige opleiding die extra kosten nou ooit binnen de normale marge terug te kunnen verdienen? Dat kan écht alleen maar door die kosten binnen het sterk afgeslankte fysieke winkelapparaat terug te verdienen, maar die winkels worden alleen maar groter! Vreemd dat het zo moeilijk is om het concept De Nieuwe Winkelier te accepteren! Http://http://www.bricksenclicks.me?
Denk dat dit ook door de processen en de aanpak komt. Terwijl Picnic de hele winkel over slaat en de processen geheel optimaliseert voor online verkoop, heb ik het gevoel dat Jumbo nog in de eigen supermarkten iemand de producten bij elkaar laat zoeken.
Voor online zijn geheel andere processen nodig en andere distributie. Vandaar dat partijen als Jumbo echt anders moeten gaan denken en werken om online rendabel te kunnen maken en partijen als Picnic weerstand te kunnen bieden.
@Marcel dan ga je ervan uit dat Picnic wel winstgevend is (/kan zijn), wat volgens mij zeker niet bewezen is. De praktijk leert dat online in héél veel gevallen niet winstgevend is, zeker niet als er marktaandeel moet worden verworven of als men vooral zoveel mogelijk omzet wil behalen en geen moeilijke beslissingen durft te nemen (denk aan de werkelijke verzendkosten doorberekenen).
Hahaa, de SRV-man met z'n oude bus kreeg boodschappen bezorgen wel winstgevend en de Jumbo niet #wakeup